responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    الجزء : 1  صفحة : 366

و قال آخر بوجوبه فى آخر الوقت و الاتيان به قبله من باب النّقل يسقط به الفرض نظير ايقاع غسل الجمعة فى يوم الخميس و ليلة الجمعة و قيل غير ذلك.

و كلّها اقوال متروكة عند علمائنا، واضحة البطلان، فلا حاجة الى الاطالة فى ردّها.

ترجمه:

اشكال در واجب موسّع و جواب مرحوم مصنّف از آن‌

مرحوم مصنّف مى‌فرمايند:

از نظر علماء هيچ اشكالى در واجباتى كه ظاهرا از قبيل واجبات موسّع هستند وجود ندارد و اختلافى كه بين آنها است در جواز عقلى واجب موسّع مى‌باشد و در آن دو قول مى‌باشد:

1- برخى واجب موسّع را عقلا ممكن مى‌دانند.

2- گروهى بامتناع آن قائل هستند.

قائلين بامتناع ادلّه‌اى را كه دلالت بر وجود واجب موسّع مى‌كنند تأويل برده و بنحوى اشكال آن را دفع نموده‌اند چنانچه انشاء اللّه بزودى خواهد آمد.

مرحوم مصنّف مى‌فرمايد:

از نظر ما حقّ اينستكه واجب موسّع عقلا ممكن بوده و شرعا نيز واقع شده است.

منشاء اشكال از نظر قائلين بامتناع‌

منشاء اشكال از نظر قائلين بامتناع اينستكه:

حقيقت وجوب و ماهيّت آن قائم به منع از ترك مى‌باشد چنانچه شرح آن گذشت بنابراين حكم بجواز ترك در اوّل وقت يا در وسط آن با معناى مزبور منافات دارد پس در واقع بايد بگوئيم:

قيد « موسّع » با واجب بودن شيئى سازش ندارد.

اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    الجزء : 1  صفحة : 366
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست