اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 259
فقولنا: « اضرب » ، يدلّ على النّسبة الطّلبيّة بين الضّرب و
المتكلّم و المخاطب و معنى ذلك جعل « الضّرب » على عهدة المخاطب و بعثه نحوه و تحريكه اليه و
جعل الدّاعى فى نفسه للفعل.
ترجمه:
مبحث دوّم صيغه امر
و در اين مبحث مسائلى مورد بحث و گفتگو قرار مىگيرد:
مسئله اوّل معناى صيغه امر
صيغه و هيئت امر همچون صيغه « افعل » و آنچه شبيه بآن است همچون فعل مضارع مجزوم به لام امر كه از آن
به امر غائب تعبير مىكنند در موارد بسيارى استعمال مىشوند:
از جمله: در مورد بعث و لزوم مانند فرموده حقتعالى:
اقيموا الصّلوة يا اوفوا بالعقود.
و از جمله: در مورد تهديد نظير آيه شريفه: اعملوا ما شئتم.
و از جمله: در مورد تعجيز مثل آيه شريفه: فأتوا بسورة من
مثله.
و غير اين از معانى ديگر همچون تسخير و انذار و ترجّى و تمنّى و
امثال اينها.
ولى ظاهرا صيغه و هيئت در تمام اين موارد تنها در يك معنا استعمال
گرديده كه آن هيچيك از معانى نامبرده نمىباشد و دليل ما بر اين مدّعا آنستكه:
هيئت و صيغه امر نظير « افعل » مانند هيآت ديگر براى افاده نسبت خاصّى وضع
شدهاند نه معانى مستقلّ همانطوريكه حروف نيز در قبال معانى نسبى كه بمعانى اضافى
و ربطى معروفند جعل گرديدهاند.
بنابراين صحيح نيست از هيئت « افعل » مفهوم معانى مذكوره كه معانى اسمى و مستقلّ هستند اراده گردد.
اسم الکتاب : بیان المراد؛ شرح فارسی بر اصول الفقه المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 259