قوله: بان يجوز كلّما وجد فيه الافادة: ضمير در « يجوز » به ابتداء بنكره برمىگردد.
قوله: كان يكون فيها معنى التّعجّب: ضمير در « فيها » به نكره برمىگردد.
قوله: او تكون دعاءا: ضمير در « تكون » به نكره راجع است.
قوله: سلام على آل ياسين: سوره صافات آيه (130).
قوله: و ويل للمطفّفين: سوره مطفّفين آيه (1).
متن: «128»
و الاصل فى الاخبار ان تؤخّرا
و جوّزوا التّقديم اذ لا ضررا
تجزيه و تركيب
واو: استينافيّه
الاصل: مبتداء
فى الاخبار: جار و مجرور، متعلّق به « اصل ».
ان: ناصبه
تؤخّرا: فعل مضارع منصوب، و ضمير فاعلى به « الاخبار » راجع است و الف آخرش اطلاقى است.
واو: عاطفه.
جوّزوا: فعل ماضى، و ضمير فاعلى آن به ادباء راجع است.
التّقديم: مفعول براى « جوّزوا ».
اذ: ظرفيّه، متعلّق به « جوّزوا » و ممكنست بمعناى « تعليل » باشد.
لا: نافيّه
ضررا: اسم لاء و خبرش حاصل است كه محذوف مىباشد.
ترجمه:
اصل در خبرها اينستكه از مبتداءها مؤخّر واقع شوند ولى ادباء تقديم خبر برمبتداء را نيز در وقتيكه ضررى متوجّه نشود تجويز كردهاند.