بودند هرآينه گفته مىشد براى اين قبيله افتخارى است عظيم و خالص.
شاهد در « اللّتا » است كه نونش حذف شده است.
قوله: و هو الذّال و التّاء: ضمير « هو » به « ما تليه الياء» راجع است.
قوله: اوله العلامة: ضمير منصوبى در « اوله » به « ما تليه» راجع است.
قوله: لاجلها: يعنى لاجل العلامة.
قوله: و النّون منهما: يعنى از الّذين و اللّتين.
قوله: و كذا مع الياء كما هو مذهب الكوفيّين: ضمير « هو » به تشديد نون با ياء راجع است.
قوله: و اختاره المصنّف: ضمير منصوبى در « اختاره » به مذهب كوفيّين راجع است.
متن: «91»
جمع الّذىّ اول الّذين مطلقا
و بعضهم بالواو رفعا نطقا
تجزيه و تركيب
جمع: مضاف، مبتداء.
الّذى: مضاف اليه.
اول: خبر.
الّذين: معطوف به « اولى » بحذف عاطف.
مطلقا: حال است از « الّذين ».
واو: عاطف.
بعضهم: مضاف و مضاف اليه، مبتداء.
بالواو: جارّ و مجرور، متعلّق است به « نطقا ».
رفعا: منصوب بنزع الخافض و تقدير كلام و بعضهم بالواو فى الرّفع نطقا.