قابل توجّه است در « هنالك » همانطوريكه قبلا گفته شده اگر هاء تنبيه برسرش درآوريم استعمالش جايز
نيست يعنى نمىتوان گفت ها هنالك بلكه يا هاء بدون لام بايد باشد و يا بعكس لام
بدون هاء و اجتماع ايندو غير مجاز است.
و امّا كلمه « هنّا » كه مصنّف در آخر ذكر كرده ضبط آن با هاء مكسور و تشديد نون مىباشد.
تنبيه
مصنّف در كتاب نكت كه شرح برمقدّمه ابن حاجب است مىگويد:
لفظ « هنالك » براى اشاره
به زمان مىآيد مانند آنچه در آيه (30) از سوره يونس آمده:
مثل هنالك تبلو كلّ نفس ما اسلفت.
چه آنكه مشار اليه « هنالك » روز قيامت مىباشد.
شرح عربى:
الرّابعمن المعارف الموصول
و هو قسمان: حرفىّ و اسمىّ.
فالحرفىّ ما اوّل مع صلته بمصدر و هو: (ان) و (انّ) و (لو) و (ما)
(كى).
و لم يذكره المصنّف هنا، لانّه لا يعدّ من المعارف و ذكره فى الكافية
استطرادا.