بعضى از علمها منقول بوده همچون فضل و اسد و برخى ديگر مرتجل
مىباشد نظير سعاد و ادد.
شارح گويد:
علم شخص داراى اقسامى است كه در ذيل بپارهاى از آنها اشاره مىكنيم:
1- علم
منقول.
2- علم
مرتجل.
3- علم
بالغلبة.
علم منقول: عبارتست از كلمهاى كه ابتداء در غير علميّت استعمال
مىشده و سپس آنرا از آن معنا نقل و براى موجودى علم قرار دادهاند و آن داراى
مصاديقى است بشرح ذيل:
الف: آنكه از مصدر به علميّت نقل داده شده باشد مانند: فضل.
ب: آنكه از اسم ذات به علميّت نقل داده شده باشد نظير: اسد.
ج: آنكه از صفت يعنى معناى وصفى نقل داده شده باشد مثل: حارث.
د: آنكه از فعل ماضى نقل داده شده باشد همچون: شمّر كه علم براى اسبى
گرديده است.
ه: آنكه از فعل مضارع به علميّت نقل داده شده باشد مانند: بزيد.
و: آنكه از فعل امر به علميّت منقول باشد نظير: اصمت كه علم است براى
مكانى.
علم مرتجل: در تعريف آن دو قول مىباشد:
قول اوّل: آنكه علمى را مرتجل گويند كه قبل از علميّت در معناى
ديگرى