دليل ما بر اينمدّعا آنستكه، خبر از نظر دلالت و سند براى مخصّص و
قرينه بودن جهت تصرّف در عموم قرآن صلاحيّت دارد و مانعى از اين امر وجود ندارد،
بخلاف عموم قرآن كه براى رفع يد از دليل اعتبار خبر واحد صالح نيست، بنابراين،
نميتوان عموم قرآن را دليل براى طرح كردن خبر واحدى كه خاصّ هست قرار داد.
و امّا اخبارى كه بمضامين ذيل وارد شدهاند:
1- احاديث مخالف با قرآن زخرف است.
2- احاديث مخالف با قرآن را به سينه ديوار بكوبيد.
3- اخبار مغاير با قرآن از ما اهلبيت صادر نشده.
و امثال اينگونه تعبيرات، مراد از آنها اينستكه، اگر حديثى با قرآن
مخالفت تباينى داشت زخرف و باطل بوده و بايد آنرا به سينه ديوار كوبيد نه حديثى كه
مخالفتش به نحو مخالفت عموم و خصوص باشد.
بحث دوازدهم صور متصوّره بين عام و خاصّ
عام و خاصّ كه از نظر حكم باهم مخالفند از حيث ناسخ و يا مخصّص بودن
براى آنها صورى تصوير ميشود و آن اينستكه:
خاص گاهى ناسخ و زمانى مخصّص و در برخى اوقات منسوخ مىباشد و