المقدّمة : فى بيان الماهيّة و الغاية و الموضوع .
المقصد الاوّل فى مباحث التّصورّات .
المقصد الثانى فى مباحث التصديقات .
و الخاتمة فى اجزاء العلوم .
و القسم الثانى فى علم الكلام و هو مرتب على كذا ابواب :
الاوّل فى كذا الخ .
و كما قال فى الشمسيّة :
و رتّبته على مقدّمة و ثلاث مقالات و خاتمة .
و هذا الثانى شايع كثير فلا يخلو عنه كتاب .
ترجمه : و قسمت نمودن كتاب مثل اينكه درباره همين كتاب حاضر چنين گفته شود :
كتاب ما ( تهذيب ) بر دو بخش ترتيب داده شده است :
بخش اوّل در منطق كه خود داراى يك مقدّمه و دو مقصد و يك خاتمه است باين شرح :
مقدّمه در بيان ماهيّت منطق و غايت و موضوع آنست .
مقصد اوّل در مباحث تصورّات بوده .
مقصد دوّم در مباحث تصديقات مىباشد .
خاتمه در بيان اجزاء علوم است .
و بخش دوّم اين كتاب در علم كلام است كه خود بر ابواب كذائى مرتّب شده است .
باب اوّل مثلا در فلان مبحث الى آخر عبارت .
و نيز قسمت نمودن كتاب مانند بيانى كه مصنّف در كتاب شمسيّه آورده و گفته است :
اين كتاب را بر يك مقدّمه و سه مقاله و يك خاتمه ترتيب دادهام .
آثار الباقية في شرح الحاشية، ص