مرحوم محشّى در ذيل « من جزء » كه در عبارت متن آمده ميفرمايد :
اجزائيكه حرف سلب را ميتوان بآن ضميمه نمود يا موضوع است و يا محمول و
بهر تقدير قضيّه در صورتى كه حرف سلب جزء يكى از اجزائش گردد بآن
معدوله گويند .
حال حرف سلب يا جزء موضوع فقط ميشود يا صرفا بمحمول ضميمه ميگردد و يا
آنرا بهردو منضمّ مىكنند .
قضيه
در صورت اوّل به معدولة الموضوع موسوم است مانند :
لا انسان حجر است .
و در صورت دوّم معدولة المحمول ميباشد مثل :
انسان لا حجر است .
و در فرض سوّم معدولة الطرفين نام دارد نظير :
لا انسان لا حيوان است .
حاشيه : قوله : معدولة :
لانّ حرف السّلب موضوع لسلب النّسبة، فاذا استعمل لا فى هذا المعنى كان
معدولا عن معناه الاصلى فسمّيت القضيّة الّتى هذا الحرف جزء من جزئها معدولة تسمية
للكلّ باسم جزئه و القضيّة الّتى لا يكون حرف السّلب جزء من طرفيها تسمّى محصّلة .
ترجمه :
وجه تسميه معدوله و قضيه محصله
مرحوم محشّى در ذيل « معدوله » كه در كلام مصنّف
آمده ميفرمايند :