1- تباين كلّى
2- تساوى
3- عموم مطلق
4- عموم من وجه
وجه تحقّق نسبتچهارگانهبين دو كلّى
جهت تحقق اين نسبت اينستكه : دو كلّى يا هيچيك بر فردى از افراد ديگرى اصلا صادق نيست يا صادق مىباشد .
در صورت اوّل آندو را متباينان گويند مانند : انسان و حجر
و در فرض دوّم يا بين آندو اساسا صدق كلّى از هيچ طرف نبوده يا مىباشد .
در صورت اوّل آندو را اعم و اخص من وجه گويند، مانند : حيوان و ابيض .
و در فرض دوّم يا صدق كلّى از هردو طرف است يا از يك جانب مىباشد .
در صورت اوّل آندو را متساويان گفته مانند : انسان و ناطق .
و در فرض دوّم آنها را اعم و اخص مطلق خوانند مانند حيوان و انسان .
نتيجه نسبتچهارگانه
نتيجه اين نسبت اينست كه دو كلّى متساوى مرجعشان به دو قضيّه موجبه كليّه است مانند : چنانچه مىگوئيم : كل انسان ناطق، و كل ناطق انسان .
و مرجع دو كلّى متباين به دو سالبه كليّه است مثلا ميگوئيم :
آثار الباقية في شرح الحاشية، ص