ب: مرجح دوّم آنستكه لفظ « فاء » بعد از آن بسيار ديده شده و اين مؤيّد آنستكه « ان » داراى معناى شرط مىباشد مانند آنچه در قول عبّاس بن مرادس سلمى
آمده:
ابا خراشة امّا انت ذانفر
فانّ
قومى لا يأكلهم الضّبع
يعنى: اى ابا خراشه اگر به عزّت و جمعيّت خود فخرى مىكنى، پس
بدرستيكه طائفه و قوم من را بجهت قلّت و كمى آنها كفتار نخورده است.
شاهد در وقوع « فاء » است بعد از « ان » در « امّا » .
ج: مؤيّد مرجّح سوّم آنستكه « ان » در قول شاعر كه ذيلا ميشود بر « ان » مكسوره عطف شده و نفس اين عطف مؤيّد است كه متعاطفين هردو بيك
معنا هستند، بيت مزبور عبارتست از:
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 237