اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 171
البته اينكه گفته شد « ان » در اينكلمات ضمير مخاطب است طبق نظريّه جمهور
بوده كه مىگويند ضمير لفظ « ان » مىباشد و « تاء » حرف خطاب است.
حرف بر چهار قسم است:
قسم اوّل از اقسام «ان» حرفيّه
قسم اوّل آنستكه حرف مصدرى و ناصب فعل مضارع باشد و آن در دو موضع
واقع ميشود:
موضع اوّل: در ابتداء كلام و آن در موضع رفع ميباشد مانند:
و ان تصوموا خير لكم ( گرفتن روزه براى شما بهتر است).
و نظير:
و ان تصبروا خير لكم ( صبر نمودن براى شما بهتر است).
و مثل:
و ان يستعففن خير لهنّ ( عفّت و پاكدامنى زنان براى ايشان بهتر است).
و همچون:
و ان تعفوا اقرب للتقوى ( عفو و بخشيدن شما به تقوى و
پرهيزكارى نزديكتر است).
در اين چهار مثال لفظ « ان » با فعل مضارعى كه بعدش قرار گرفته بمصدر تأويل
رفته و مبتدأ مىباشد لذا در محل رفع قرار گرفته و تقدير كلام در اين امثله چنين
است:
تقدير مثال اوّل: صومكم خير لكم.
تقدير مثال دوّم: صبركم خير لكم.
تقدير مثال سوّم: استعفافهنّ خير لهنّ.
تقدير مثال چهارم: عفوكم اقرب للتّقوى.
سپس مصنّف مىگويد:
زجّاج اينطور پنداشته كه آيه شريفه:
اسم الکتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی المؤلف : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد الجزء : 1 صفحة : 171