اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 471
متعلّق قدرت مىشد بنابراين:
بين محدوديّت قدرت- كه معنايش ضعف و عدم كمال قدرت
است- و بين اينكه اشكالى در شىء و در مفهومى باشد كه نتواند متعلّق قدرت قرار گيرد،
تفاوت هست لذا مىگوئيم مقصود از آيه شريفه- ... اللَّهُ عَلى كُلِّ
شَيْءٍ قَدِيراً- چيز ديگر است كه به آن اشاره كرديم.
خلاصه: ما همان شقّ اوّل- الف- را انتخاب مىكنيم
كه هم قدرت خداوند، عموميّت و اطلاق دارد و هم قاعده امتناع اجتماع نقيضين به قوّت
خود باقى هست.
توضيح خارج از بحث و مقدّمه طولانى، پايان پذيرفت،
اكنون به بيان دليل دوّم جبريّه مىپردازيم:
همانطور كه قدرت پروردگار جهان، عموميّت و اطلاق
دارد، علم او هم داراى اطلاق و عموميّت هست همانطور كه دليل نقلى و عقلى دلالت بر
مطلق بودن قدرت او مىكرد، دلالت بر اطلاق علم او هم مىكند و علم خداوند، يكى از صفات
كماليّه است كه هم اصل آن بايد براى خداوند، ثابت باشد و هم مرتبه كاملهاش، لذا علم
پروردگار، مطلق و غير محدود است و شامل تمام اشياء و معلومات مىشود و جبريّه از اين
مطلب، نتيجه گرفتهاند كه:
از جمله: اشيائى كه متعلّق علم الهى قرار گرفته اعمال
به صورت، اختيارى و ارادى بندگان هست- مانند قيامها، قعودها، قتلها و ...- و هيچ اشكالى
ندارد كه علم خداوند به آنها تعلّق پيدا كند.
و در نتيجه اگر علم پروردگار، متعلّق افعال عباد
شد پس چارهاى نيست كه بايد اعمال عباد، اضطرارا تحقّق پيدا كند و اگر تحقّق پيدا نكند،
لازمهاش اين است كه علم خداوند، مطابق واقع نباشد و نعوذ باللّه علم او جهل باشد.
اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 471