اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 154
خودتان در توضيح معناى «صحّت» بيان
كرديد كه:
ما نمىتوانيم يك نماز صحيح داشته باشيم كه به طور
كلّى و در تمام حالات و نسبت به همه افراد، اتّصاف به صحّت داشته باشد زيرا «صحّت»
و «فساد» دو امر اضافى و اعتبارى هستند و شاهدش اين است كه صحّت به حسب حالات مكلّف-
در سفر، حضر اختيار و اضطرار- مختلف مىشود مثلا نماز صحيح در سفر دو ركعت و در حضر
چهار ركعت و عكس آن فاسد است لذا شما هيچ مركّبى را نمىتوانيد موضوع له قرار دهيد
و هرچه را به عنوان جامع، تصوّر كنيد در يك حالت، صحيح و همان نماز ممكن است در حال
ديگر، محكوم به فساد باشد.
خلاصه: شما صحيحىها هيچ مركّبى را نمىتوانيد موضوع
له صلات قرار دهيد.
ب: امر بسيط هم نمىتواند موضوع له صلات باشد زيرا:
1- ممكن است بگوئيد نماز براى عنوان «مطلوب»- امر
بسيط- وضع شده و عنوان مذكور، جامع بين افراد و مصاديق صحيح است زيرا نمازهاى باطل
كه مطلوبيّتى ندارد.
2- ممكن است عنوان بسيط ديگرى را موضوع له لفظ نماز
قرار دهيد امّا بگوئيد نام آن را نمىتوانيم مشخّص نمائيم ولى مىدانيم كه عنوان «مطلوب»
با آن عنوان ملازم است- عنوان مطلوب لازم مساوى آن است نه اينكه «مطلوب» لازم اعمّش
باشد كه گاهى با غير آنهم تحقّق پيدا كند- و هركجا آن عنوان باشد «مطلوب» هم همراهش
هست به علّت اينكه آن عنوان فقط شامل افراد صحيح مىشود و در مورد افراد و مصاديق صحيح
هميشه عنوان «مطلوب» تحقّق دارد.
خلاصه: بنا بر قول صحيحى عنوان بسيطى كه ممكن است
موضوع له لفظ صلات باشد يكى عنوان «مطلوب» و ديگرى عنوان مجهولى است كه «مطلوب» ملازم
با آن باشد.
اسم الکتاب : إيضاح الكفاية المؤلف : فاضل لنكرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 154