اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 35
6 جمله
(1)
به اين مثالها توجّه كنيد:
( على- كتاب- پايه ميز)
مثالهاى مذكور هركدام مفهومى را
در ذهن ما ايجاد مىكند، ولى هيچ كدام نمىتواند مطلبى را اثبات يا نفى كنند يا
خواستهاى را به ما اعلام كنند؛ به همين دليل است كه اگر گويندهاى فقط كلمه « على » را بگويد و ساكت شود، مخاطبان منتظر ادامه سخن گوينده خواهند بود.
عباراتى مانند: « على رفت- نوشتم- پايه ميز شكست- بزن»
هركدام متضمن اثبات مطلبى هستند؛ اگرچه نقاط مبهمى دارند؛ (مثل: كجا رفت؟ چرا رفت؟
چه زمانى رفت؟ و ...).
در مثال اوّل، رفتن براى على اثبات
شده و در مثال دوّم، نوشتن را براى خود اثبات كردهايم و در مثال سوّم، شكستن را
براى پايه ميز و همچنين در عبارت « بزن »، خواستهاى از متكلّم به مخاطب اعلام شده است و آن وقوع زدن از مخاطب
است.
اينگونه عبارات را كه دربردارنده
بيان يك مطلب هستند، « جمله » گويند.
بيان چند مطلب در جمله
همانطور كه گفتيم، در هريك از
جملات، چيزى به چيز ديگر نسبت داده شده است.
در مثالهاى بالا، « رفتن » به « على » نسبت داده شده است. در اصطلاح، « رفتن »، « مسند » و « على »، « مسند اليه» است و ... در مثال « بزن »، « زدن » به « تو » نسبت داده شده كه « بزن »، « مسند » و « تو »، « مسند اليه» است.
نكته: مسند و مسند اليه را « اركان جمله» نيز مىنامند.
اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 35