اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 101
25 تمييز
به عبارات زير توجّه كنيد:
1. « إشتريت ثلاثين قلما؛ سى قلم را خريدم».
2. « طاب زيد خلقا؛ زيد از جهت اخلاق پاكيزه شد».
كلمات « قلما » و
« خلقا » چه نقشى در معناى جمله دارند؟ اگر
آنها را از عبارات حذف كنيم چه مشكلى در معنا به وجود مىآيد؟
در عبارت «1»، « ثلاثين » يك عدد است و مىتواند به اشياى مختلفى دلالت كند، به همين جهت بدون
ذكر آن اشياء، مبهم است و كلمه « قلما » اين
ابهام را برطرف كرده است.
در عبارت «2»، پاكيزه شدن به « زيد » نسبت داده شده است، ولى اين نسبت به خودى خود يك نسبت مبهم است، زيرا
« زيد » از جهات مختلفى مىتواند پاكيزه
باشد و اگر آن جهت موردنظر، ذكر نشود، مخاطب جهت پاكيزه شدن را متوجّه نمىشود. پس
در عبارت «2» كلمه
« خلقا » جهت پاكيزه شدن « زيد » را بيان كرده است، به عبارت ديگر:
ابهام نسبت را برطرف كرده است.
به كلماتى مانند « قلما » و « خلقا » كه ابهام كلمه يا نسبتى را برطرف
مىكنند « تمييز » گويند.
تذكّر: در يك جمله ممكن است
ابهامات زيادى وجود داشته باشد، اما هرابهامى را تمييز برطرف نمىكند؛ مثلا در
جمله « زيد رفت»، مىتوان ابهاماتى را تصور
كرد؛ مثل:
به كجا رفت؟ چرا رفت؟ و ... اما
براى رفع اين ابهامها از تمييز استفاده نمىشود، زيرا تمييز، ابهامى را برطرف
مىكند كه در ذات شىء يا در نسبت باشد نه در چيزهاى ديگر، مانند زمان و مكان آنها
و ...
اسم الکتاب : مفاهیم علم نحو المؤلف : العصاری، محمود رضا الجزء : 1 صفحة : 101