اسم الکتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي المؤلف : حسنی، حسن الجزء : 1 صفحة : 209
خواجه طوسى جواب داد كه: جمع فاعل و قابل در شىء واحد به دو اعتبار
جايز است، و در صورتى كه به اعتبار واحد باشد، ممتنع است.
قطب رازى در «محاكمات»
جواب
خواجه را نپسنديده و مىگويد:
«اگر به تعدّد اعتبار ممكن باشد كه شىء واحد هم فاعل
و هم قابل باشد بايد آن تعدّد اعتبار درباره مادّه واحده هم ممكن باشد به اعتبار
اينكه مصدر است «فاعل» باشد و به اعتبار مقارنه با اشياء «قابل» باشد»[1]
مىگوئيم خواجه طوسى اين تعليل فخر رازى را كه «مادّه نمىتواند فاعل باشد، چون جمع فاعل و قابل لازم
مىآيد كه محال است» آن را ابطال نمود و به اين حدّ هم اكتفا نكرد، بلكه تعليل
ديگرى به اين بيان ارائه نمود: «جسم بلحاظ جزء صورى، موجود بالفعل است و بلحاظ جزء مادّى موجود بالقوّه
است پس جسم بلحاظ جزء مادّى كه موجوديّت بالفعل ندارد و بالقوّه است نمىتواند
فاعل باشد»[2].
با توجّه به اين تعليل خواجه كه مادّه چون بالقوه است نمىتواند فاعل
باشد ديگر تعدّد اعتبارى را نمىتوان مصحّحى بر فاعل بودن ماده دانست.
[1].... فيه نظر لأنّ تغاير الأعتبارات أن كفى فى صحّة
كون الشىء فاعلا و قابلا فلم لا يكفى فيما نحن بصدده فأنّ من الجايز أن يكون
المادّة باعتبار أنّها مصدر قابلة باعتبار صحة مقارنتها الشىء ... قطب رازى-
محاكمات- ذيل صفحه 238- شرح خواجه بر اشارات- ج 3.
[2].... أن الجسم أنّما يفعل بصورته ... و لا يمكن أن
يفعل بمادّته لأنّه يكون بها موجودا بالقوّه و لا يكون من حيث هو بالقوّه فاعلا
... خواجه نصير طوسى- شرح اشارات- انتشارات حيدرى- تهران 1379 ه- ج 3- صفحه 238
اسم الکتاب : بررسي و داوري در مسايل اختلافي ميان دو فيلسوف اسلامي المؤلف : حسنی، حسن الجزء : 1 صفحة : 209