اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 61
در زمانهاى گذشته و در عهد حكماى بزرگ و دانشمندان سترگ حكمت را روال
چنين بود كه اگر كسى نفس حيوانى خود را تهذيب نكرده و حيوانيت طبيعى خود را به
پاكسازىهاى گوناگون از ناپاكىهاى لذات نپرداخته بود شروع در يادگيرى حكمت
نمىكرد، كه اگر چنين نكند خود گمراه شود و ديگران را گمراه سازد.
و بزرگان صوفيه و ارباب قلوب احدى را اجازهى نظر و يا پرسش براى كشف
اين امور نمىدادند، مگر آنكه نفس خود را بدانسان كه ياد شد پاكسازى كرده باشد، چه
سنت خداوندى چنين مقرر داشته و در كتاب كريم فرمايد[12]:
«موسىرا سى شب وعده
نموديم، و آن را به ده تمامت بخشيديم».
شرح آن چنين بود كه موسى- على نبيّنا و آله و عليه السلام- درين شبها
به عبادت ايستادى و روزهايش روزه گرفتى تا جانش صفا گرفت و ذاتش ورزيده گشت، درين
هنگام خداوند با او مناجات نمود و سخن گفت. و از پيامبر اكرم (ص) روايت شده است كه
فرمود: «آنكهچهل روز خويشتن خود را براى خدا خالص سازد،
چشمههاى حكمت از قلب او بر زبانش جارى گردد». و در روايت ديگر آمده است: «قلبشرا
بگشايد و زبانش را به حكمت باز كند- حتى اگر الكنى زبان گرفته باشد-».
ازين روست كه حكماء و صوفيه را لازم آمده تا اگر خواستار فتح ابواب
حكمت و معرفت بر دانشپژوهانند، سخت آنان را به انواع ورزشهاى نفسى و بدنى ورزيده
گردانند و عقولشان را به اقسام آداب شرعى و حكمى پاك سازند تا نفوسشان صافى پذيرد
و عقولشان پاك و اخلاقشان پاكيزه گردد؛ چرا كه حكمت عروسى را ماند كه نشستگاهى
خالى را خواستار است چون خود از گنجهاى اخروى است.
و حكيم اگر ورزشهاى لازم براى دانشجويان را نشناسد، آن دربان ملك