اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 56
آفتهاى اعمال و آنچه كه موجب فسادشان شود. و همچنين شناخت الهامات حق
و چگونگى جلب آنهاست، و كيفيت كوتاهى بندگان در ستايش و رضا به قضا و قدرش؛ و
شناخت پستى دنيا و عيبها و گذرانى و فناى آن و كوتاهى عمرش؛ و همچنين توجه به
سنگينى امر آخرت و ترسهاى آن و درجات نفوس بعد از مرگ و احوال آن، معنى ذكر حقيقى
همين است
درين گفتار كه از شناخت حق و صفاتش و علم نفس و علامات آن به «ذكر»
تعبير
كرديم، رازى پنهانى است كه عارفان به كمك ذوق خود توانند دانست و نادانان و
عارفنمايان را بدان راهى نيست.
اين است ذكرى كه در شرع مدح شده و عقل آن را ستوده و برهان كشفى بر
آن دلالت دارد، و احاديثى در تحريص بر آن وارد گشته است. چنانكه در حديث ابى ذر-
رضى الله عنه- آمده است: «مجلسذكرى برتر از هزار ركعت نماز است، و حضور مجلس
علم برتر از حاضر شدن بر هزار جنازه است. كسى پرسيد: اى پيامبر خدا! از قرائت قرآن
هم؟ فرمود: آيا قرائت قرآن بدون وجود علم نفعى دارد؟».
دغلبازان و بيكارگان اينگونه احاديث را عنوان نموده و حجتهائى براى
تزكيهى نفوس خود ذكر مىكنند و كلمهى «ذكر» را به خرابات خود منتقل كردهاند و از آنچه كه
بعنوان ذكر ستوده شده غافل مانده و فقط به سروصدا و الفاظ سرگرم گشتهاند و قصهها
و حكايات و شطحيات و طاماتى كه درين روزگار واعظنمايان و قصهگويان بدان پردازند.
آنچه عامه متصوفه و گويندگان بىمايه درين زمانه بدان خو گرفتهاند
سخنان ظاهرفريب شعرى است كه استفادهى فراوان از آن در موعظهها نكوهش شده است،
خداوند تعالى فرمايد[9]: «شعرارا گمراهان پيروى كنند، آيا نمىبينى آنان خود
به هر وادى حيرت سرگشتهاند»، و فرمايد[10]: «اورا شعر
نياموختيم».