اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 45
رفع يك ابهام
ميان مذهب زندقه و اهل تحقيق فرقى آشكار است كه باريكبينان و
ژرفانديشان نيك شناسند و نزد عارفان ثابت و اولياى كشف و يقين منكشف است كه چون
نفس از ديدن بازگشتگاه و عالم خود نابينا شود و امر مبدا و معادش بر وى ناپيدا بود
با محسوسات سرگرمى گيرد و در درياى شهوتها فرورود، و خويشتن را فراموش نمايد. درين
حالت اين گمان را پذيرا شود كه چيزى جز آنچه به حس توان دريافت وجود ندارد، و چيزى
جز آنچه به چشمان ظاهر ديده مىشود، اعتبارى ندارد؛ و اگر به فكر امور اخروى نيز
بيفتد آنها را هم مانند همين محسوسات و از جنس همين خوشىها و شهوات پندارد جز
اينكه دائمىتر و لذيذتر شمارد.
ازينرو به حسب طبع خود به دنيا گرود و بدان راضى گردد و با آن آرامش
پذيرد و از آخرت دل برگيرد و معاد را فراموش كند- و همين معنى را خداوند ياد نموده
است در آيهاى كه فرمايد[7]:
«راضىگشتند به زندگانى دنيا و بدان آسودهخاطر
گشتند»، و در آيهى ديگر[8]:
«ازآخرت مأيوس گشتند بدانسان كه كافران از آنان كه
در قبرهايند مأيوس شوند»-.
و بزرگترين حجاب نفس از پروردگارش عدم شناخت گوهر خويش و عالم و مبدا
و معاد خود است، و نادانى او نيز از گرفتگى و زنگى كه ذات او را گرفته است سرچشمه
مىگيرد كه در اثر كارهاى زشت و ناپسند و اخلاق و ملكات پست در گوهر او نفوذ كرده
است، همچنان كه درين معنى به كريمهىكَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ،[9]استشهاد شد.
و اما علت انحراف داشتن اعتقاد به آراء فاسد است، همچنانكه خداوند
فرمايد[10]: «فَلَمَّازاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ».