اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 140
دورى از آن را ندارند، چون خودشان مورد پرسش خواهند بود «كهچرا
به ديگران چنين دستور مىدهيد و خود را فراموش مىكنيد؟!».
ازينرو درد همهگير شده و بيمارى بالا گرفته، و دوا پىبريده است، و
نه تنها نبود طبيب موجب هلاكت شده كه طبيبان خود به فريبكارى پرداختهاند.
فصل [9] چرا نيكان از بدان و خردمندان از نادانان شناخته نمىشوند
بيشتر مردمان چون به مرتبهى كمال نرسيدهاند و احوال مردان نشناسند
بس باشد كه رذائل نزد آنان فضائل نمايد و سفسطه را حكمت پندارند و بىباكى را
شجاعت و بىلياقتى را تواضع انگارند. چرا كه سفسطهگران و فريبكاران سخنان حكيمانه
را بر زبان رانند و گاهى حتى گفتههاى آنان را طوطىوار از برسازند، بدون اينكه از
معانيشان خبرى داشته باشند و يا از نتايج و آثارشان بهرهمند توانند شد، بلكه هدف
آنان تنها خواستههاى نفسانى است، همچون شهوت و ريا و برترىجوئى و بدست آوردن
مقامى بىارزش و مرتبهاى نزد عوام و ناقصان.
اينها در نشستها ازين بافتهها بر زبان رانند و آنچه را چون
پوستههائى از تهماندههاى گذشتگان است بصورت سكههاى رايج به كوران و گمراهان
نمايانند؛ به كسانى كه خبرى از متاع حكماء و فضلاء ندارند و نشانهاى مردانگى را از
زيورآلات زنان بازنشناسند؛ ازينرو دروغپردازىهاى خيالى و اوهام شيطانى را
برترين مقصد عرفانى پندارند و نقطهى اوج مطالب كشفى انگارند.
درصورتىكه در هيچ بخشى از مقاصد دينى آنان را علمى يقينى بدست
نيامده و جانهاشان آرامشى علمى نيافته است، و مرتبهاى از عرفان در حقائق ايمان از
علم به خدا و احوال مبدا و معاد را نچشيدهاند و خبرى از علم نفس كه نردبان شناخت
حق و ديگر دانشهاى يقينى و معارف حقه است، ندارند؛ و بلكه آنان را به هيچيك از
اشياء كلى و عظائم امور الهى اطمينانى نيست و به يقينيات جاودانه
اسم الکتاب : عرفان و عارف نمايان ترجمه كتاب كسر أصنام الجاهلية المؤلف : ملا صدرا الجزء : 1 صفحة : 140