اسم الکتاب : جامع المقدمات( جامعه مدرسين) المؤلف : جمعى از علما الجزء : 1 صفحة : 622
خواصّ آنها آسان است، چون مفهوم كلمه و اسم و فعل و حرف و معرب و
مبنى و مانند آن.
فصل: [مباحث تصديقات]
چون فارغ شديم از مباحث
تصوّرات پس شروع كرديم در مباحث تصديقات.
همچنانكه در تحصيل تصوّرات
نظريّه محتاج بوديم به دو چيز: يكى بيان موصل به تصوّر كه آن معرّف و قول شارح است
به اقسام اربعه خود و ديگرى، بيان كليّات خمس كه قول شارح از آن مركّب است؛ همچنين
در تحصيل تصديقات نظريّه نيز محتاجيم به دو چيز: يكى بيان موصل به تصديق كه آن
حجّت است به اقسام خود و ديگرى بيان قضايا كه حجّت از آن مركّب مىشود بنابراين
ناچار است كه مباحث قضايا مقدم باشد بر مباحث حجّت.
پس مىگوييم قضيّه، قولى
است كه صحيح باشد تصديق و تكذيب قائل وى. و قضيه به حسب معنى مركّب است از چهار
چيز محكوم عليه و محكوم به و نسبت حكميّه و حكم به ايجاب يا به سلب و فرق ميان
نسبت حكميّه و حكم در صورت شكّ ظاهر شود كه آنجا نسبت حكميّه هست و حكم نيست
زيراكه شك در وى است و حكم در او نيست.
فصل: [اقسام قضيه]
قضيّه بر سه قسم است:
حمليّه و شرطيّه متّصله و شرطيّه منفصله، زيراكه محكوم عليه و محكوم به در قضيّه
يا مفرد بود يا در حكم مفرد، آن قضيّه را حمليّه خوانند؛ خواه موجبه باشد چون «زيد
قائم است» و خواه سلبيّه چون «زيد قائم نيست» و اگر نه مفرد و نه در حكم مفرد
جامع المقدمات (جامعه
اسم الکتاب : جامع المقدمات( جامعه مدرسين) المؤلف : جمعى از علما الجزء : 1 صفحة : 622