اسم الکتاب : جامع المقدمات( جامعه مدرسين) المؤلف : جمعى از علما الجزء : 1 صفحة : 108
همچنان علامت غيبت و حرف استقبال است، و واو علامت جمع مذكر و فاعل
فعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده و اين ضمّه براى مناسبت واو است. و تاء
در تنصر و تضرب و تنصران و تضربان علامت غائبه مؤنّث است، و الف علامت تثنيه و هم
ضمير فاعل و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و ياى در ينصرن و يضربن علامت غيبت
و حرف استقبال است، و نون علامت جمع مؤنّث و ضمير فاعل است. و تاء در تنصر و تضرب
علامت خطاب و حرف استقبال است و انت در وى مستتر است دائما، كه فاعل فعل است و تاى
در تنصران و تضربان علامت خطاب و حرف استقبال است، و الف علامت تثنيه مذكّر و ضمير
فاعل است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و تاء در تنصرون و تضربون علامت خطاب
و حرف استقبال است و واو ضمير جمع مذكّر است و نون عوض رفع است كه در واحد بوده. و
تاى در تنصرين و تضربين علامت خطاب و حرف استقبال است، و ياء ضمير واحد مؤنّث و
فاعل فعل است و نون عوض رفع است كه در واحد مذكّر بوده است. و تاى در تنصران و
تضربان علامت خطاب و حرف استقبال است، و الف علامت تثنيه و هم ضمير فاعل است و نون
عوض رفع است كه در واحد بوده. و تاى در تنصرن و تضربن علامت خطاب و حرف استقبال
است، و نون ضمير جمع مؤنّث و فاعل فعل است. و همزه، در انصر و اضرب علامت متكلّم
وحده و انا در وى مستتر است دائما، كه فاعلش باشد. و نون در ننصر و نضرب علامت
متكلّم مع الغير است و نحن در وى مستتر است دائما، كه فاعل فعل است. و فاعل ينصر و
تنصر شايد كه ظاهر باشد چون ينصر زيد و تنصر هند و شايد كه ضمير مستتر باشد چون
جامع المقدمات (جامعه
اسم الکتاب : جامع المقدمات( جامعه مدرسين) المؤلف : جمعى از علما الجزء : 1 صفحة : 108