اسم الکتاب : إيقاظ النائمين المؤلف : الملا صدرا الجزء : 0 صفحة : 18
بههرحال اوج بارورى تفكر صدرالمتألهين در دوران خلوت و رياضت بوده و
تدريجا نتايج و ثمرات آن در قالب تأليف رسائل و كتب متعدد، به منصه ظهور رسيده
است. شايد تعدادى از كتابهائى را كه در آن مستقيما عالمان قشرى و عمال حكومت و
اراذل و اوباش را مورد حمله و انتقاد قرار داده و طبعا انتشار آنها در فضاى شيراز
و اصفهان، خطرناك بوده، پس از تأليف تا مدتى پنهان مىداشته و در دسترس طالبان
قرار نمىداده است. محتمل است اينگونه كتابها را كه غالبا در انزواى كهك تصنيف
كرده است پس از آنكه دوباره به دعوت امام قليخان به شيراز بازگشته و به تدريس در
مدرسه خان پرداخته، بعضى از آنها را در اختيار طلاب مستعد گذاشته باشد و به همين
سبب در اين شهر با بنياد- گرايان و ظاهربينان و عوامالناس درگير مىشود. انعكاس
ناخشنودى او را در آخرين نامهاى كه به استاد خود ميرداماد نگاشته مىتوان ديد:
«ازانقلاب و تراجع روزگار چنان صورت ترتيب و تميز
برخاسته و مردم زمان چنان از حرف هنر و فضل منحرف گشتهاند كه محض كمال را نقص
مىدانند و عين شرف را خست مىبينند؛ انقياد نفس اماره را اطاعت اوامر الهيه
مىپندارند و خدمت حكام و سلاطين را ترويج شرع مبين نام مىنهند ...! از لگد اين
ايام ستمكار صورت امانت سمت خيانت گرفت و كالبد انسانيت به شمايل سبعيت موصوف گشت!
توقعى كه قبل از اين مىبود كه شايد من بعد وضع روزگار روى به استقامت نهد و مجارى
امور بر وفق و نظام ازمنه ماضيه كه اهل هنر و كياست را در نظر اعيان زمان، محل و
منزلتى بود بار ديگر به هم رسد و فراغ و رفاهيت روى نمايد و زنگ اندوه از پيش
آئينه مراد دل برخيزد ... چنان معلوم شد كه امن توهميست باطل! و خيالى عاطل و
بىحاصل!.»[1]
البته صدرالمتألهين پيش از تأليف اسفار، كتابهائى هنگام اقامت و
تدريس اصفهان، با روش حكمت بحثى نگاشته كه نام بعضى از آنها را درم طاوى اسفار و
شواهد و شايد كتابهاى ديگر، آورده است؛ منجمله «رسالهفى طرح الكونين» كه به پندار استاد مظفر، همان «رسالةسريان الوجود» اوست؛ «رسالةحل الاشكالات الفلكيه فى الارادة الجزافيه»، «رسالهحدوث العالم» و احتمالا «حواشىالهيات شفا».
[1]نامه ملاصدرا را به ميرداماد. راهنماى كتاب- آبان و آذر
1341، ص 762.
اسم الکتاب : إيقاظ النائمين المؤلف : الملا صدرا الجزء : 0 صفحة : 18