اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 86
گواهى مى دهد 121).
و پيغمبر اكرم صلّى اللّه
عليه و آله و سلّم مى فرمايد: (بخشى از قرآن بخش ديگر را تصديق مى كند 122).
و نيز مى فرمايد: (هر كه
قرآن را به رأى خود تفسير كند، براى خود در آتش جايگاه مى سازد 123).
مثالى ساده براى تفسير
قرآن به قرآن: خداى تعالى در قصه عذاب قوم لوط در جايى مى فرمايد: (برايشان باران
بد، بارانيديم) 124 و در جاى ديگر، اين كلمه را به كلمه
اى ديگر تبديل كرده مى فرمايد: (برايشان سنگ بارانيديم
125). و از انضمام آيه دوم به آيه اول روشن مى شود كه مراد از باران بد،
سنگهاى آسمانى است كسى كه با نظر كنجكاوى و در احاديث اهل بيت و در رواياتى كه از
مفسرين صحابه و تابعين در دست است رسيدگى نمايد ترديد نمى كند كه روش تفسير قرآن
به قرآن تنها روش ائمه اهل بيت عليهم السّلام مى باشد.
ظاهر و باطن قرآن
چنانكه فهميديم قرآن كريم
با بيان لفظى خود مقاصد دينى را روشن مى كند و دستوراتى در زمينه اعتقاد و عمل به
مردم مى دهد ولى مقاصد قرآن تنها به اين مرحله منحصر نيست بلكه در پناه همين الفاظ
و در باطن همين مقاصد مرحله اى معنوى و مقاصدى عميقتر و
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 86