اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 191
فرق ميان نبى و امام
دليل گذشته در مورد دريافت
داشتن احكام و شرايع آسمانى كه به واسطه پيغمبران انجام مى گيرد، همينقدر اصل وحى
يعنى گرفتن احكام آسمانى را اثبات مى كند نه استمرار و هميشگى آن را به خلاف حفظ و
نگهدارى آن كه طبعا امرى است استمرارى و مداوم، و از اينجاست كه لزوم ندارد پيوسته
پيغمبرى در ميان بشر وجود داشته باشد ولى وجود امام كه نگهدارنده دين آسمانى است،
پيوسته در ميان بشر لازم است و هرگز جامعه بشرى از وجود امام خالى نمى شود، بشناسند
يا نشناسند و خداى متعال در كتاب خود مى فرمايد:
يعنى: (و اگر به هدايت ما-
كه هرگز تخلف نمى كند- كافران ايمان نياوردند ما گروهى را به آن موكل كرده ايم كه
هرگز به آن كافر نخواهند شد).
و چنانكه اشاره شد، نبوت و
امامت گاهى جمع مى شود و يك فرد داراى هر دو منصب پيغمبرى و پيشوايى (اخذ شريعت
آسمانى و حفظ بيان آن) مى شود و گاهى از هم جدا مى شوند چنانكه در ازمنه اى كه از
پيغمبران خالى است در هر عصر امام حقى وجود دارد و بديهى است عدد پيغمبران خدا
محدود و هميشه وجود نداشته اند.
خداى متعال در كتاب خود
جمعى از پيغمبران را به امامت
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط قديم المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 191