اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 84
كسانى كه آن را فراموش
كرده بودند به راستى دعوت نبوت اعتراف خواهند كرد»[1].
تتمه بحث در حديث
اعتبار اصل حديث كه قرآن
كريم آن را امضا كرده است در ميان شيعه و ساير مسلمين جاى گفتوگو نيست ولى در اثر
تفريطى كه از ناحيه فرمانروايان صدر اسلام در نگهدارى حديث و افراطى كه از ناحيه
صحابه و تابعين در ترويج حديث به عمل آمد حديث به سرنوشت اسفآورى گرفتار شد.
از يك سوى خلفاى وقت از
ثبت و كتابت حديث منع مىنمودند و هر چه اوراق حديث بهدست مىآوردند مىسوزانيدند
و گاه از نقل حديث منع مىنمودند از اين جهت بسيارى از حديث دست خوشِ تغيير و
تحريف و فراموشى و نقل به معنا گرديد.
و از سوى ديگر، صحابه
پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله كه افتخار درك حضور و استماع حديث پيغمبر اكرم
صلى الله عليه و آله را داشتند و مورد احترام خلفاى وقت و عموم مسلمانان بودند، به
ترويج حديث پرداختند و كار به جايى رسيد كه حديث به قرآن حكومت مىكرد و حتى گاهى
حكم آيه با حديث نسخ مىشد[2] و بسيار اتفاق مىافتاد كه نقله حديث براى استماع يك حديث فرسنگها
راه پيموده رنج سفر بر خود هموار مىنمودند.
گروهى از بيگانگان به لباس
اسلام درآمده بودند و جمعى از دشمنان خانگى اسلام به وضع و تغيير حديث پرداختند و
حديث را از اعتبار و وثوق انداختند.[3]
[2] . مسئله نسخ قرآن به
حديث يكى از مسائل علم اصول است و جمعى از علماى عامه به آن قائلند و از قضيه
فدكنيز معلوم مىشود كه خليفه اول نيز به آن قائل بوده است
[3] . و گواه اين مطلب
تأليفات زيادى است كه علما در اخبار موضوعه كردهاند و همچنين در كتب رجال جماعتى
از روات را كذّاب و وضّاع معرفى نمودهاند
اسم الکتاب : شيعه در اسلام - ط جديد المؤلف : علامه طباطبایی الجزء : 1 صفحة : 84