اسفار عنوان شده است كه
ناظر به اين فصل از تذكره در آغاز و انجام است (ج 4 ص 199 ط 1).
فصل شانزدهم
ص 61 آب ماده حيات، آب در نشأه عنصرى صورت علم و مظهر حيات است كه تمام عنصريات را زنده
دارد و حيات نفوس به علم است چنانكه حيات ابدان به آب.
وَ اللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها (نحل 65).
و هيچ شىء نيست مگر اين
كه زنده است إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ حيوة آن به آب است وَ جَعَلْنا مِنَ
الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍ. لذا بعضى از اقدمين
گفتهاند عنصر اول كه صادر نخستين است آب است و اين سخن حق است و روايتى از اهل
بيت عصمت و وحى در اين امر مروى است.
و همين آبست كه روزى ما
سوى اللّه است.
ص 61 و لكن بعضى از آن
اجاج است، آب از آسمان بىرنگ و پاك و شيرين و گوارا نازل مىشود پس از آن از
جدولها و خاكها و جاها رنگ مىگيرد و به اصناف و احوال گوناگون در ميآيد. و چون آب
روزى آبخورها است در تربيت آنها دخلى تمام و تأثيرى به كمال دارد. در اين گفتار
پيشواى اول امام امير المؤمنين على عليه السلام انديشه كن:
و اعلم أن كل عمل نبات و
كل نبات لا غنى به عن الماء و المياه مختلفة فما طاب سقيه طاب غرسه و حلت ثمرته، و
ما خبث سقيه خبث غرسه و امرت ثمرته 1