اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 430
بعضى «لمن الملك» مىشنوند
به سمع او و حديث «كيف اصبحت»[1] در حقّ زيد مشهور است. عارفى گويد:
بيت
هر كه امروز معايينه رخ دوست نديد
طفل راهى است كه او منتظر فردا شد
ديگرى گويد:
وعده وصل تو را، غير به فردا انداخت
دارم امّيد، كز امروز به فردا نرسد
كسى كه- مثلا- به مقام
تخلّق رسيده و اتّصاف به صفات اللّه يافته، به قدر گنجايش، عين «جنّة الصّفات» شده
و در معرفت «جنة الاعمال»، گاه برازخ اعمال و اظلال ملكات مىبينند و خود ملكات
«حميده» و «رذيله» كه چون روحاند، براى صور لطفيّه و قهريّه، از براى اربابش و
غيرش مشهور است و اينها مادّه و مبدأ «نعيم» و «جحيماند»، بلى:
«وَ نُفِخَ فِي
الصُّورِ»[4]- و قرائت شده به سكون واو و به فتح
واو- جمع الصّورة، دوّم قرائت حسن بصرى است و سؤال كردند از حضرت رسول صلّى اللّه
عليه و آله در باب صور، فرمود: «قرن من نور التقمه اسرافيل».[5]
و وصف شده است، صور به
«سعت» و «ضيق» و خلاف در آن واقع است كه اعلاى آن ضيق و اسفلش واسع است، يا به عكس
است؟ و هر يك را وجهى است، زيرا كه دانستى سابق كه: نور اللّه- تعالى- بر هيئت
مخروط مىآيد. پس، اگر «سعت» عالم معنى را اعتبار كنيم و «ضيق» عالم طبيعى را، آن
سرّ «واسع» و اين سرّ «ضيّع» است، و اگر بساطت عالم معنى را و امتداد و انتشار اين
عالم را ملاحظه