اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 429
بخارى. پس، منتهاى همه
قوا، يك نور اسپهبد است، چنان كه مبدأ همه، همين بود- كما مرّ-
و عقول كامله و نفوس كليّه
و جزئيّه، در قيامت كبرى و «فناء فى اللّه» و «بقاء باللّه» چون قواى مدركه و
محرّكه و طبيعيّهاند، در قيامت صغرى و «فناء فى النّور الاسفهبد» و چنانكه الآن
قوا اضمحلال دارند، در سطوع نور اسپهبد آدمى، و آن رباط اينها و وحدت و هويّت
اينهاست.
ولى، در قيامت صغرى، اوحد
و افنى و ابقى مىشوند و آن «مصير» و «مرجع» همه قوا مىشود. همچنين، در كبرى و
تجلّى اعظم خدا بر كلّ و چنانكه در كبرى به نفخه صعق، انوار كلّ ابدان طبيعيّه
خاموش گردند و به نفخه ثانيه، كلّ ابدان اخرويّه به نور حق و حيات او منوّر و حىّ
گردند: «وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ»[1] و الابدان الاخرويّه «بِنُورِ رَبِّها»[2] و نفخ فيه اخرى،
«فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ»،[3] هم چنين، در صغرى انوار البرزخى بنوره، در كبرى عيان شدن خداى كلّ
اعيان است، و در صغرى عيان شدن كدخداى كلّ بدن و قواى بدن است، بر ايشان.
بيت
گويند كه: كدخداى اين خانه چه شد؟
چون «كد» برود، «خدا» عيان خواهد شد
تبصرة: ايمان به قيامت [را]، اقسام است، چون ايمان به مبدأ. پس، بعضى كسان
هستند كه مقلّدند و تقليد محقّقين براى بسيارى از اشخاص كه استعداد تحقيق ندارند،
نافع و ناجع است، ولى: از محقّق تا مقلّد، فرقهاست.[4]
و بعضى هستند كه «علم
اليقين» دارند باليوم الآخر و بعضى اهل شهودند «بعين اليقين»، بلكه به «حق اليقين»
كه وجود طبيعى آنها، مبدّل شده به وجود نورانى و از بدلا شدهاند و «جنّة الذّات»،
يا «جنّة الصّفات» يا «جنة الافعال» را مشاهدند، و
[1] - زمر/ 69.
[2] - همان.
[3] - فجر/ 69 و 68.
[4] - «مثنوى»، دفتر 2/87- رمضانى- ج 1/ 274- نيكلسون- و ج 3/ 267- جعفرى-
اسم الکتاب : أسرار الحكم المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 429