اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 80
آياتى از قرآن به هبوط آدم
و استقرار او بر روى زمين پرداخته است: «قُلنَا
اهبِطُوا بَعضُكُم لِبَعضٍ عَدُوٌّ وَ لَكُم فِى الأَرضِ مُستَقَرٌّ و مَتعٌ إلى
حِينٍ». (بقره/ 2، 36) آيات 38 بقره/ 2؛ 24 اعراف/ 7؛ 123 طه/ 20 نيز چنين
است. در اينكه مخاطبان «اهبِطُوا» چه كسانى هستند،
احتمالهايى چون آدم و حوّا و ابليس،[1] آدم و حوّا و وسوسه،[2] آدم و حوّا و نسل آن دو،[3] آدم و حوّا ذكر شده كه در صورت اخير، طبق عادت عرب، به صورت جمع
آورده شده است.[4] گويا كه مخاطب اصلى، آدم و
حوّا هستند؛ از اين رو در آيه 123 طه/ 20 كه پيشتر ياد شد، به صورت تثنيه آورده
شده؛ ولى چون هبوط آنها، سكونت فرزندان و نسلهاى ايشان را نيز در زمين به دنبال
داشت، در جمله «بَعضُكُم لِبَعضٍ عَدُوٌّ»
و در بقيّه موارد، به صورت جمع (اهبطوا) آورده شده است. به تعبير ديگر، در اين
خطاب، آدم و حوّا و نسل آن دو مقصودند؛ چرا كه فرزندان آنان نيز در اين حكم با
آنان مشتركاند و در حقيقت، هبوطآنان سكونت همه آدمىزادگان را در زمين به دنبال
داشته است.[5] در آيه 36 بقره/ 2 امر به هبوط نقل، و
در آيه 38 همين سوره، اين امر تكرار شده است. درباره تكرار امرِ هبوط و اينكه يك
يا دو بار اتّفاق افتاده، چند وجه ذكر شده است: 1. هبوط اوّل، غير از هبوط
دوم است؛ زيرا هبوط اوّل، از بهشت به آسمان دوم، و هبوط دوم از آن آسمان به زمين
بوده است؛[6] 2. براى تأكيد بوده؛[7] 3. هبوط اوّل دلالت مىكند كه آن امر
در حال دشمنى برخى با برخى ديگر صادر شده و در مقام بيان حال آنها از جهت دشمنى
بعضى با بعض ديگر است؛ ولى در هبوط دوم، مقصود اين است كه به آنها بفهماند دنيا
جاى تكليف، ابتلا، هدايت و گمراهى است؛[8] 4. يك امر، پيش از توبه و تلقّى[1]. التبيان، ج 4، ص375؛ مجمعالبيان، ج 1، ص 197 [2]. مجمع البيان، ج 1،ص 198 [3]. التبيان، ج 1، ص164؛ مجمعالبيان، ج 1، ص 198؛ التحرير والتنوير، ج 1، ص 434 [4]. مجمعالبيان، ج 1،ص 198- 204؛ تفسير صدرالمتألهين، ج 3، ص 109 [5]. نمونه، ج 1، ص199؛ احسنالحديث، ج 6، ص 462 [6]. مجمعالبيان، ج 1،ص 203؛ التفسير الكبير، ج 3، ص 26؛ تفسير صدرالمتألهين، ج 3، ص 158 [7]. مجمع البيان، ج 1،ص 203؛ تفسير صدرالمتألهين، ج 3، ص 158 [8]. مجمعالبيان، ج 1،ص 203؛ تفسير صدرالمتألهين، ج 3، ص 159؛ المنار، ج 1، ص 278
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 80