responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 56
زبان‌هاى سامى‌اند، نظريّه اصلى بودن آن در هر دو زبان را مطرح ساخته، آن را از باب توارد لغات مى‌داند. [1]
راغب با توجّه به معانى لغوى لفظ آدم، براى نام‌گذارى حضرت آدم 4 وجه را آورده است: 1. جسم او از خاكِ روى زمين است؛ 2. گندم‌گون است؛ 3. از تركيب عناصر و نيروهاى گوناگون آفريده شده است (ادمة: الفت و اختلاط)؛ 4. بر اثر روح خدايى كه در وى دميده شده، نيكو گرديد (ادام: خورش و نيكوكننده طعام). [2] بيش‌تر مفسّران، وجه نام‌گذارىِ آدم را با استناد به احاديثى، آفريده شدن او از خاك روى زمين ذكر كرده‌ [3] و آن‌را عَلَم دانسته‌اند. بعضى هم آن را چون انسان و بشر، نوع مى‌دانند؛ [4] برخى گفته‌اند: گويا اين واژه ابتدا به اعتبار معناى وصفى درباره حضرت آدم عليه السلام به كار رفته؛ سپس به صورت عَلَم استعمال شده است‌ [5]
در آيات قرآن، واژه «آدم» به صورت مفرد 15 بار، «بنى‌آدم» 7 بار و «ابنى‌آدم»، «ذرية آدم» و «كمثل آدم» هر كدام يك بار به كار رفته است. درآيات 1 نساء/ 4؛ 189 اعراف/ 7؛ 6 زمر/ 39 نيز «نَفْس» به كار رفته و مقصود از آن آدم عليه السلام دانسته شده است. مقصود از «بشر» در آيه‌ «إِنّى خلِقُ بَشَراً مِن طينٍ» (ص/ 38، 71) و «انسان» در آيه‌ «و لَقَد خَلَقنَا الإِنسنَ مِن صَلصلٍ مِن حَمَإٍ مَسنونٍ» (حجر/ 15، 26) را نيز شخص آدم عليه السلام دانسته‌اند.
تفصيل داستان او در 6 سوره بقره/ 2، 30- 39؛ اعراف/ 7، 11- 25؛ حجر/ 15، 28- 42؛ اسراء/ 17، 61- 65؛ طه/ 20، 115- 124؛ ص/ 38، 71- 85 ذكر شده است.
در بيان چگونگى وقايع مربوط به آدم عليه السلام كه در قرآن و روايات وارد شده بين مفسّران دو نظريّه وجود دارد: بيش‌تر آنان اين وقايع را حوادثى شخصى و مربوط به شخص حضرت آدم عليه السلام مى‌دانند و معتقدند خداوند فرشتگان را به سجده براى شخص آدم عليه السلام امر نمود و ابليس از سجده سرباز زد و ...، و سپس خداوند آدم عليه السلام را واردبهشت نمود و آدم عليه السلام‌
[1]. التحرير والتنوير، ج 1، ص 408
[2]. مفردات، ص 70،«آدم»
[3]. جامع‌البيان، مج1، ج 1، ص 307؛ مجمع‌البيان، ج 1، ص 179؛ روح‌المعانى، مج 1، ج 1، ص 356
[4]. قاموس‌قرآن، ج 1،ص 38، «آدم»
[5]. التحقيق، ج 1، ص52، «أدم» فرهنگ و معارف قرآن، اعلامالقرآن، 3جلد، مؤسسة بوستان كتاب - قم، چاپ: اول، 1385.اعلام القرآن ؛ ج‌1 ؛ص57 
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 56
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست