اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 142
خون را به صورت نشانههايى
آشكار] فرستاديم.» (اعراف/ 7، 133) درباره مقصود آيه از طوفان، اقوال متعدّدى، از
جمله باران، سيل شديد،[1]
مرگ[2] و طاعون نقل شده است. طبرى مىگويد: سخن درست
نزد من با توجّه به آنچه از ابنعبّاس، با استناد به آيه
«فَطافَ عَلَيها طائِفٌ مِن رَبّك ...» (قلم/ 68، 19) نقل
شده، اين است: طوفان امرى است كه آنان را از سوى خدا محاصره كرد و مىتواند باران
شديد يا مرگ پياپى و سريع باشد. وى در نهايت شواهدى را نقل مىكند كه منظور از
طوفان، باران شديد است.[3]
ملخ نيز محصول آنان را مىخورْد.[4] كنه ريز، خون آنان را مىمكيد[5] و قورباغه در بستر و ظروف و جامههاى آنان آشيانه كرده بود.[6] نزول خون بر آنان نيز سبب آلودگى آنان
شد[7] و نيز گفته شده كه اگر كسى از آل
فرعون، مشتى آب براى نوشيدنى برمىگرفت، آب را در دستان خود خون تازه مىيافت؛
بىآنكه چنين مشكلى براى بنىاسرائيل پيش آيد.[8] تعبير «ءَايتٍ مُفَصَّلت» در اعراف/ 7، 133، اشاره به تفكيك نشانههاى مزبور و عدم نزول آنها
به صورت همزمان است.[9] نزول پى در پى اين امور،
الهى بودن و اتّفاقى نبودن آنها را به بنىاسرائيل مىرساند تا آنها را تصادف
نپندارند؛ بلكه هشدارهايى جدّى از سوى خداى تعالى بشمارند و با دست برداشتن از
لجاجت و انكار، براى آن چه انتظارش مىكشيدند، چاره واقعى بينديشند؛[10] امّا آنان با نزول هر يك از عذابهاى
پنجگانه پيشين، از موسى مىخواستند كه دست به دعا بردارد تا عذاب از آنان برطرف
شود و چون عذاب از آنان برداشته مىشد، اعمال تباه خود را از سر مىگرفتند.
(اعراف/ 7، 134)[11][1]. مجمعالبيان، ج 4،ص 719 [2]. جامعالبيان، مج6، ج 9، ص 41 [3]. همان، ص 44- 45 (4) (5) 4 و. الفرقان، ج 8-9، ص 263 [6]. تفسير ماوردى، ج2، ص 252 [7]. فرهنگ قرآن، ج 1،ص 246 [8]. تفسير ماوردى، ج2، ص 252- 253 [9]. همان، ص 253 (10) (11) 10 و. الميزان، ج8، ص 227
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 142