اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 136
4. كاخسازى و خوشنشينى:
از آيه 137 اعراف/ 7 برمىآيد كه آلفرعون داراى قصرها و بناهاى برافراشتهاى
بودند كه خداوند آنها را ويران كرد[1]: «و دَمَّرنا ماكانَ يَصنَعُ فِرعَونُ و قَومُهُ و مَا كَانوا
يَعرِشون». 5. اختناق و مبارزه با
توحيد: «و قالَ رَجلٌ مُؤمِنٌ مِن ءَالِفِرعَونَ يَكُتُم إِيمنَهُ
أَتَقتُلونَ رَجُلًا أَن يَقولَ رَبّىَ اللَّه
و مردى مؤمن از آلفرعون كه ايمان خود را نهان مىداشت، گفت: آيا مردى را مىكُشيد
به اين گناه كه مىگويد: پروردگار من خدا است؟» (غافر/ 40، 28) كتمان ايمان مؤمن
آلفرعون و عزم آلفرعون به قتل موسى، از سختگيرى فرعونيان درباره عقايد توحيدى
ديگران حكايت دارد.[2] 6. بتپرستى: فرعونيان رها
شدن خدايان دروغين را يكى از آثار تبليغ موسى عليه السلام برمىشمرند و فرعون را
به برخورد جدّى با موسى عليه السلام تحريك مىكنند:
«و قالَ المَلَأُ مِن قَومِ فِرعَونَ أَتَذَرُ موسى و قَومَهُ لِيُفسِدوا
فِىالأَرضِ و يَذَرَكَ و ءَالِهَتَك.» (اعراف/ 7، 127) 7. استضعاف و استكبار: «و أَورَثنَا القَومَ الَّذينَ كانوا يُستَضعَفونَ مَشرِقَ
الأَرضِ و مَغرِبَها و پس از نابودى آلفرعون به آن گروهى
كه پيوسته تضعيف مىشدند، بخشهاى باخترى و خاورى سرزمين فلسطين] را ميراث
داديم.» (اعراف/ 7، 137) به گفته برخى، فرعون، بنىاسرائيل را مىآزرد و مملوك
خويش مىكرد و آنان را به گروههايى تقسيم و هر گروه را به كارى براى خود چون
بنّايى، زراعت و صناعت وا مىداشت و افراد ناتوان را به پرداخت جزيه ملزم مىكرد.[3] قرآن در آيه ديگر گروهى از
آلفرعون را مستكبرانى معرّفى كرده كه در آتش دوزخاند و توانايى برداشتن عذاب از
ضعيفان پيرو خود را ندارند: «و إِذ يَتَحاجُّونَ
فِى النَّارِ فَيَقولُ الضُّعَفؤُا لِلَّذينَ استَكبَروا إِنَّا كُنّا لَكُم
تَبَعاً فَهَل أَنتُم مُغنونَ عَنّا نَصيبَاً مِنَ النّارِ* قالَ الَّذينَ[1]. مجمعالبيان، ج 4،ص 719 [2]. فرهنگ قرآن، ج 1،ص 245 [3]. جامعالبيان، مج1، ج 1، ص 387
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 136