اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 70
صحرا و هر پرنده آسمان را
از زمين سرشت و نزد آدم آورد تا ببيند چه نام خواهد نهاد و آنچه آدم، هر ذى حيات
را خواند، همان نام او شد؛ پس آدم، همه بهايم، پرندگان آسمان و همه حيوانات صحرا
را نام نهاد؛ امّا براى او يار مناسبى يافت نشد.[1] گفتنى است تورات راز آموزش
اسما به آدم و گزارش آن به فرشتگان را چنين بيان كرده كه آدم در جست و جوى همتا
بود و در اين كوشش ناموفق مانند؛ ولى از ديدگاه قرآن، تعليم اسما به آدم، ملاك
خلافت او و جهت برترىاش بر ملائكه است. سجده فرشتگان براى آدم
عليه السلام فرمان سجده فرشتگان بر
آدم، در آيه «و إِذ قُلنَا لِلمَلكةِ اسجدُوا لِأَدمَ ...» (بقره/ 2، 34) و آيات 61 اسراء/ 17؛ 116 طه/ 20؛ 50 كهف/ 18؛ 11
اعراف/ 7؛ 30 حجر/ 15؛ 73 ص/ 38 آمده است. در اينكه مقصود از اين سجده چه بوده و
آيا به شخص آدم عليه السلام اختصاص داشته يا مربوط به همه ذرّيه او است و آيا همه
ملائكه به سجده مأمور بودند، يا گروهى خاص، و زمان اين سجده، چه هنگامى بوده،
مفسّران آراى گوناگونى دارند. شيخ طوسى درباره اين سجده
دو وجه را ذكر كرده است: وجه نخست كه در روايات شيعه نيز آمده و گروهى آن را
برگزيدهاند، قول قتاده، عدّهاى از اهل علم و اختيار ابناخشيد و رمانى است. در
اين وجه، امر به سجده براى تكريم و تعظيم شأن آدم بوده است. ملّاصدرا نيز اين وجه
را پذيرفته است.[2] وجه ديگر، سخن جبايى، بلخى و گروهى
است كه گفتهاند: آدم براى سجده ملائكه، قبله قرار داده شده است. شيخ طوسى اين وجه
را نادرست مىداند.[3]
فخررازى بر دو وجه پيشين، وجه سومى افزوده؛ مبنى بر اينكه اين سجده، به معناى
خضوع و فرمانبردارى بوده و نه جبين بر خاك نهادن در برابر آدم. به گفته او،
مسلمانان اجماع كردهاند كه اين سجده، سجده عبادتى نبوده. وى قول دوم را ترجيح
داده است.[4] براساس روايتى از امامرضا عليه
السلام سجده فرشتگان، پرستش خداوند از[1]. كتاب مقدس، پيدايش2: 19 [2]. تفسيرصدرالمتألهين، ج 3، ص 7-/ 9 [3]. التبيان، ج 1، ص150؛ مجمع البيان، ج 1، ص 189 [4]. التفسير الكبير، ج2، ص 213
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 70