اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 67
آموزش اسما به آدم و
عرضه آن بر فرشتگان نامها به آدم آموخته شد؛
سپس بر ملائكهعرضه و از آنها خواسته شد كه از نامها خبر دهند: «و عَلَّمَ ءَادمَ الأَسمَاءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَى
المَل- كةِ فَقالَ أَنبِئونِى بِأَسماءِ هؤلَاءِ إِن كُنتُم صدقينَ» (بقره/ 2، 31) و فرشتگان اظهار ناتوانى و ناآگاهى كردند: «قَالُوا سُبحنَكَ لَا عِلمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمتنَا.» (بقره/ 2، 32) خداوند خطاب به آدم فرمود:
«يادمُ أَنبِئهُم بِأَسمائِهِم فَلمّا أَنبَأَهُم بِأَسمَائِهم قالَ أَلم أَقل
لَكُم إِنّى أَعلمُ غَيبَ السَّموتِ و الأَرضِ و أَعلمُ ما تُبدونَ و مَا كُنتُم
تَكتُمونَ/ اى آدم! آنان را از اسمهايشان آگاه كن. چون آنان را آگاه كرد،
خداوند فرمود: آيا به شما نگفتم كه من غيب آسمانها و زمين را مىدانم؟ و نيز
مىدانم آنچه را شما آشكار مىكنيد و آنچه را پنهان مىداشتيد؟» (بقره/ 2، 33)
به گفته طبرسى و فخررازى، خداوند آدم را به دانش برترى داده است.[1] در اينجا فرشتگان در برابر معلومات
گسترده و دانش فراوان انسان، سرتسليم فرود آوردند و بر آنها، آشكار شد كه او
سزاوار چنين مقامى است.[2] مفسّران در ماهيّت اسما كه
به برترى آدم انجاميد و چگونگى آموزش آنها، آراى گوناگونى دارند؛ مانند: 1. به
گفته ابنعباس، مجاهد و قتاده، مقصود نامهاى موجودات از قبيل انسان، جانوران،
زمين، دشت، كوه و دريا است كه مردم با آنها يكديگر و چيزهاى جهان را مىشناسند؛
2. اسامى فرشتگان؛ 3. اسامى فرزندان آدم. طبرى دو رأى اخير را ترجيح
مىدهد.[3] ماوردى پس از نقل اين آرا مىگويد: در
اينجا دو وجه است: نخست اينكه آموزش فقط در محدوده نامها بوده، نه معانى آنها؛
دوم اين كه اسامى و معانى آنها آموزش داده شده است؛ چراكه دانستن نامها بدون
معانى بىفايده است و در حقيقت، مقصود اصلى معانى، و نامها نشانهاى براى آنها
است. در وجه اوّل نيز دو صورت است: نخست اين كه خداوند به آدم فقط يك لغت آموخت
(لغتى[1]. مجمعالبيان، ج 1،ص 180؛ التفسير الكبير، ج 2، ص 178 [2]. نمونه، ج 1، ص 178 [3]. جامع البيان، مج1، ج 1، ص 309
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 67