اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 58
روايتى، خداوند پس از فانى
كردن اين عالم، دوباره عالمى ديگر و زمينى ديگر مىآفريند؛ چنان كه پيش از اين نيز
هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفريدهاست و ما در پايان آن عوالم و آن آدميان
قرار داريم[1] و از آن جا كه عقل اوّل، واسطه ايجاد
نوع انسان، بلكه تمام انواع است، در اصطلاح عارفان به عقل اوّل كه همان روح محمدى
صلى الله عليه و آله است، آدم حقيقى و آدم اوّل گفته شده و حديث نبوى (نخستين چيزى
كه خداوند خلق كرد، نور من است) اشاره به آن دانسته شده است.[2] برخى نيز امام على عليه السلام را آدم اوّل دانسته و از آن حضرت نقل
كردهاند كه فرمود: من آدم اوّل هستم؛[3] چنان كه همه امامان عليهم السلام را آدم حقيقى دانستهاند.[4] آفرينش آدم از خاك آياتى از قرآن كه به موضوع
آفرينش آدم پرداخته، خلقت او را از خاك (آلعمران/ 3، 59)، گِل (سجده/ 32، 7)، گِل
چسبنده (صافات/ 37، 11)، گِل خشك (حجر/ 15، 28)، عصاره گِل (مؤمنون/ 23، 12) و گِل
سياه و بدبو (حجر/ 15، 28) گزارش كرده است. طبرسى مىگويد: اصل آدم از
خاك بود «خَلَقَهُ مِن تُراب»؛ سپس آن را گِل
كرد «خَلَقْتَه مِن طين»؛ آنگاه گِل را
رها ساخت تا رنگش تغيير يافت و سست و نرم شد
«مِن حَمَإٍ مَسنونٍ» و آن را واگذاشت تا خشك شود «مِن صَلصلٍ كَالفَخَّار»؛
پس بين آيات، تنافى وجود ندارد؛ چرا كه حالتهاى گوناگون آفرينش را بيان مىكند.[5] از برخى روايات استفاده
مىشود كه آدم را از آميختن خاك سفيد، سياه، سرخ، زرد و ... و خاك شور و شيرين و
خشن و نرم و ... آفريدهاند؛ از همين رو، فرزندان وى در رنگ و ويژگىهاى اخلاقى با
يكديگر تفاوت دارند.[6][1]. الخصال، ص 652 [2]. شرح فصوص الحكم، ص405- 406 و 408 [3]. شرح الاسماء، ص554 [4]. همان، ص 624 [5]. مجمعالبيان، ج 6،ص 516؛ فتحالقدير، ج 3، ص 130. [6]. جامعالبيان، مج1، ج 1، ص 308؛ التبيان، ج 1، ص 136؛ بحارالانوار، ج 11، ص 101، ح 6
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 58