اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 310
2.
«وكانَ الإِنسنُ أكثرَ شَىءٍ جَدَلًا». (كهف/ 18، 54) بر
پايه قولى، منظور از انسانِ مجادلهگر، عبداللّه بن زبعرى ذكر شده كه به مجادله با
پيامبر صلى الله عليه و آله برمىخاست.[1] 3. چون پيامبر آيات 98-
100 انبياء/ 21 را بر مشركان تلاوت كرد كه در آن از پرستش غيرخدا نهى و
معبودهايشان، هيزم آتش دوزخ خوانده شدهاند، ابنزبعرى گفت: اگر چنين باشد، پس
فرشتگان، مسيح و عزير كه معبود ما، نصارا و يهودند، هيزم دوزخاند! پيامبر صلى
الله عليه و آله در پاسخ بدو گفت: همه آنها (جز خدا) كه مىپسندند معبود واقع
شوند، با پرستندگانشان شيطانىاند.[2] در مجمعالبيان، تفصيلِ داستان چنين آمده است: چون آيات 98- 100
انبياء/ 21 نازل شد، وى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت: اى محمد! آيا
گمان ندارى كه عزير و عيسى، مردانى صالح و مريم زنى نيكوكار بودند؟ چون پيامبر صلى
الله عليه و آله پاسخ مثبت داد، پرسيد: اينانكه به جاى خدا پرستيده مىشوند، آيا
در آتش دوزخاند؟ در پاسخ به او، خداوند آيه 101- 102 انبياء/ 21 را فرود آورد: «إنَّ الّذين سَبَقَت لَهُم مِنّا الحُسنى أُولل- ك عَنها
مُبعَدون* لايَسمَعونَ حَسِيسَها و هُم فِى مَا اشْتَهتْ أَنفُسُهمْ خلِدونَ/ همانا كسانىكه از پيش، وعده نيكو/ بهشت] به ايشان دادهايم،
اينان از آن دوزخ دورشدگانند. آواى آن آتش دوزخ را هم نشنوند، و ايشان در آنچه
دلهايشان بخواهد و آرزو كنند، جاويدانند». بدين طريق، عيسى، عزير و مريم و ملائكه
كه به جاى خدا پرستيده مىشدند، در حالى كه خود ناخرسند بودند، مستثنا شدند.[3] 4. قرطبى[4] به نقل از ماوردى، مقصود از «ظالمون»
را در آيه 8 فرقان/ 25 ابنزبعرى دانسته است:
«و قالَ الظلِمونَ إِن تَتَّبِعونَ إلّارَجُلًا مَسحُوراً/
و ستمكاران گفتند: جز مردى مسحور را پيروى نمىكنيد». منابع الاستيعاب فى معرفة
الاصحاب؛ اسدالغابة فى معرفة الصحابه؛ الاشتقاق؛ الاصابة فى تمييز الصحابه؛
الاغانى؛ البداية و النهايه؛ تاريخ الامم و الملوك، طبرى؛ تفسير مبهمات القرآن؛ جامعالبيان
عن تأويل آى القرآن؛ الجامع لاحكام القرآن، قرطبى؛ جمهرة انسابالعرب؛ السيرة
النبويه، ابنهشام؛ الطبقات الكبرى؛ غررالتبيان فى منلميسم فى القرآن؛
مجمعالبيان فى تفسير القرآن؛ المغازى؛ المنمق.[1]. مبهمات القرآن، ج2، ص 167 [2]. جامعالبيان، مج10، ج 17، ص 126- 127 [3]. مجمعالبيان، ج 7،ص 102- 103 [4]. تفسير قرطبى، ج13، ص 6
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 310