اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 273
گزارش مىكند، به دست
مىآيد كه ابليس مخاطبى آشنا براى آدم بوده است؛ چنان كه پارهاى از روايات، از
تمثّل و سخن گفتن وى با بسيارى از پيامبران چون آدم، نوح و ابراهيم و ....[1] و شنيدن صداى او از سوى امامان معصوم
دلالت دارند؛[2] هم چنين به تصريح قرآن، ابليس از
ذرّيّه (كهف/ 18، 50)، حزب (مجادله/ 58، 19) و لشكريان سواره و پياده نظام (شعراء/
26، 95؛ اسراء/ 17، 64) برخوردار است. ماهيّت ابليس درباره اينكه ماهيت و
حقيقت ابليس از جنّ است يا ملائكه، دو ديدگاه مهم وجود دارد: 1. ابليس از جن: حسن بصرى
و قتاده در روايت ابنزيد، بلخى، رمانى[3] و بسيارى ديگر چون سيّد مرتضى، ابوالفتوح رازى،[4] زمخشرى،[5] قمى،[6]
سيدقطب[7] و مغنيه،[8] ابليس را از جن مىدانند. شيخ مفيد، شيعه را بر اين رأى دانسته[9] و فخر رازىآنرابه معتزله نسبت داده
است.[10] بسيارى از دارندگان اين رأى، به
استناد پارهاى از روايات، او را پدر جن (ابوالجنّ) دانستهاند؛ در برابرِ حضرت
آدم كه ابوالانس است.[11]
صاحبان اين رأى، افزون بر برخى روايات،[12] ادلّه ذيل را نيز اقامه كردهاند: الف. به تصريح قرآن، ابليس از جنّيان بوده است:
«فَسجَدوا إِلَّا إِبليِس كَانَ مِنالجِنِّ فَفَسقَ عَن أَمرِ رَبِّهِ.» (كهف/ 18، 50) ب.
برابر آيات قرآن، انسان از خاك، و جن از آتش آفريده شدهاند (حجر/ 15،[1]. كشفالاسرار، ج 8،ص 291؛ مكاشفةالقلوب، ص 70- 71؛ جامعالبيان، مج 12، ج 23، ص 97 [2]. نهجالبلاغه، خ192 [3]. التبيان، ج 1، ص151 [4]. روضالجنان، ج 1،ص 212 [5]. الكشاف، ج 1، ص127 [6]. كنز الدقائق، ج 1،ص 351 [7]. فى ظلال القرآن، ج1، ص 58 [8]. الكاشف، ج 1، ص 83 [9]. مجمعالبيان، ج 1،ص 189 [10]. التفسير الكبير،ج 2، ص 213 [11]. كشفالاسرار، ج3، ص 570؛ التبيان، ج 1، ص 152 [12]. تفسير عياشى، ج1، ص 34؛ البرهان، ج 1، ص 170؛ بحارالانوار، ج 11، ص 144
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 273