responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 272
و به آدميان چنين سفارش كرده است: خود را با تمام سلاح‌هاى خدا مجهز كنيد تا بتوانيد در برابر وسوسه‌ها و نيرنگ‌هاى شيطان بايستيد؛ [1] هم‌چنين از بخشش ديگران براى جلوگيرى از بهره‌بردارى شيطان، [2] و ازدواج جهت رهايى از وسوسه شيطان‌ [3] و عدم پيوند با بى‌ايمانان‌ [4] و تكيه برخداوند و استوارى‌ [5] به صورت راه‌هاى مقابله با وى سخن به ميان آمده است و آتش ابدى را سراى شيطان و ارواح شرير و فرجام وى دانسته است. [6]
وجود ابليس‌
عدّه‌اى، ابليس را همان نيروى درونى غرايز انسان كه او را به سوى شر فرا مى‌خواند دانسته‌اند. [7] تعابير قرآن، ابليس را به صراحت موجودى حقيقى، نه پندارى و نه همان نفس امّاره معرّفى مى‌كند كه نه به صورت استقلالى، بلكه در حيطه حاكميّت خداوند، آدميان را به شرّ و گناه فرا مى‌خواند، از اين رو وجود شيطان كه به شر و معصيت فرا مى‌خواند، از اركان نظام عالم انسانى شمرده مى‌شود؛ نظامى كه بر سنّت اختيار جريان داشته، هدف آن سعادت نوع انسان است‌ [8] و از آياتى مانند: «فَقُلنَا يَادمُ إِنَّ هذَا عَدوٌّ لَكَ و لِزَوجِكَ» (طه/ 20، 117) استفاده مى‌شود كه خداوند، ابليس را به طور مشخّص و روشن به آدم و حوّا شناسانده و از آياتى مانند: «هَل أَدلُّكَ عَلَى‌ شَجرةِ الخُلدِ» (طه/ 20، 120)، «وقَاسمَهمَاإِنِى‌لَكُمَا لَمِنَ‌النصِحينَ» (اعراف/ 7، 21) [9] كه گفت‌وگوى آدم و ابليس را
[1]. كتاب مقدس،افسيسان 6: 11
[2]. همان، نامه دومقرنتيان 2: 11
[3]. همان، نامه اولقرنتيان 7: 5
[4]. همان، نامه دومقرنتيان 6: 12-/ 15
[5]. همان، نامه اولپطرس 5: 8
[6]. همان، متى 25: 41و نامه دوم قرنتيان 11: 14
[7]. الميزان، ج 8، ص37
[8]. همان، ص 38
[9]. همان، ج 1، ص 131
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن    الجزء : 1  صفحة : 272
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست