اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 151
فرشتگان به لوط گفتند: به
بالاى كوهى در آنجا برود. لوط از آنان خواست به يكى از قريههاى اطراف به نام
«صُوعَر» برود. پس از رفتن لوط به آن جا، صبحگاهان عذاب بر قومش نازل شد[1]:
«فَأَسرِ بِأَهلِكَ بِقِطعٍ مِنَ الَّيلِ و اتَّبِع أَدبرَهُم و لايَلتَفِت مِنكُم
أحَدٌ وامضُوا حَيثُ تُؤمَرُونَ/ پس پاسى از شب گذشته
خانوادهات را حركت ده و خودت در پى آنان برو، و هيچكس نبايد به عقب بنگرد، و به
هر جا مأمور مىشويد، برويد.» (حجر/ 15، 65) ويژگىهاى آللوط 1. ايمان و اسلام: «فَأَخرَجنا مَن كانَ فِيها مِنَ المُؤمِنينَ* فَما وَجَدنا
فِيها غَيرَ بَيتٍ مِنَ المُسلِمين/ پس هركه از مؤمنان در آن
شهرها] بود، بيرون برديم؛ ولى در آنجا جز يك خانه از فرمانبران خدا، بيشتر]
نيافتيم.» (ذاريات/ 51، 35- 36) و همين ايمان و اسلام، سبب رهايى آنان شد.[2] 2. پاكدامنى: «... إِنَّهُم أُناسٌ يَتَطَهَّرُون/
آنان مردمى پاكيزگى ورزند (اعراف/ 7، 82) به همين دليل، قوم لوط آنان را به اخراج
تهديد كردند:[3] «... قالُوا أَخرِجُوهُم مِن
قَريَتِكُم ....» (اعراف/ 7، 82) عدّهاى، پاكى آل لوط را دورى از عمل قوم لوط[4] دانستهاند. 3. شكر: خداوند در آيه 35
قمر/ 54 رهايى آل لوط را نعمتى از جانب خود و پاداش شكرگزارى آنها دانسته است: «نِعمَةً مِن عِندِنا كَذلِكَ نَجزِى مَن شَكَر». برخى، شكر آللوط را به ايمان و اطاعت خداوند تفسير كردهاند.[5]فرهنگ و معارف قرآن، اعلام القرآن،
3جلد، مؤسسة بوستان كتاب - قم، چاپ: اول، 1385. اعلام القرآن ؛ ج1 ؛
ص151 آللوط در تورات تورات، در نقل ماجراى لوط،
با قرآن شباهتهايى و در مواردى نيز اختلاف دارد. تورات از دو فرشته ياد
كرده كه بر آللوط وارد شدند؛[6] ولى قرآن به صورت جمع (مرسلون/ فرشتگان) آورده كه دست كم شامل سه
فرشته مىشود. درباره شمار فرزندان لوط نيز تناقض وجود دارد. در مواردى، به دو
دختر تصريح شده و در يك جا مىگويد: آن دو مرد[1]. قصصالانبياء، ص166؛ كتاب مقدس، پيدايش، 19: 18- 26 [2]. التحريروالتنوير،ج 27، ص 7- 8 [3]. الميزان، ج 10، ص359 [4]. جامعالبيان، مج5، ج 8، ص 305؛ الكشاف، ج 2، ص 125 [5]. تفسير قرطبى، ج17، ص 94 [6]. كتاب مقدس، پيدايش19: 1
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 151