اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 145
آللوط سيد محمود دشتى آللوط: خاندان لوط،
پيروان او، لوط و دخترانش كه از عذاب الهى رهايى يافتند. اين عنوان، در آيات 59 و
61 حجر/ 15؛ 56 نمل/ 27 و 34 قمر/ 54 آمده است. براساس آيات 58- 60 حجر/
15 فرشتگان به ابراهيم عليه السلام گفتند: ما به سوى گروه مجرمان فرستاده شدهايم،
مگر خانواده لوط كه به طور قطع همه آنان جز زنش را مىرهانيم: «قالُوا إِنّا أُرسِلنا إِلَى قَومٍ مُجرِمِينَ* إِلَّا ءَالَ
لُوطٍ إِنّا لَمُنَجُّوهُم أَجمَعِينَ* إلَّاامرَأتَهُ ...».
آيه 61 همين سوره، از آمدن فرشتگان نزد آل لوط خبر مىدهد:
«فَلَمّا جاءَ ءَالَ لُوطٍ المُرسَلُون». در آيه 56 نمل/ 27 قوم لوط
در برابر لوط كه آنان را به پرهيز از گناه فرامىخواند، آل لوط را متظاهر به پاكى
دانسته، به اخراج از شهر تهديد مىكنند: «فَما كانَ
جَوابَ قَومِهِ إلَّاأَن قالُوا أَخرِجُوا ءَالَ لوطٍ مِن قَريَتِكُم إِنَّهُم
أُناسٌ يَتَطَهَّرُون». در آيه 34 قمر/ 54 رهايى آللوط را
بيان مىكند: «إِنّا أَرسَلنا عَلَيهِم حاصِباً إِلَّا ءَالَ لوطٍ نَجَّينهُم
بِسَحَر/ ما برآنها تندبادى كه ريگها را به حركت درمىآورد، فرستاديم و
همه را نابود كرديم] جز خاندان لوط كه سحرگاهان نجاتشان داديم». مقصود از آللوط با توجّه به اختلاف در
معناى آل، مفسّران درباره آللوط نيز يك نظر ندارند. گروهى، آل لوط را پيروان وى
دانستهاند[1] كه براساس روايتى از سعيد بن جبير، 13
نفر بودهاند[2] و گفته شده كه يكى از آنان، پس از 20
سال به لوط ايمان آورد.[3]
برخى ديگر، افزون بر[1]. جامعالبيان، مج8، ج 14، ص 55؛ تفسير قرطبى، ج 10، ص 25؛ روضالجنان، ج 8، ص 289 [2]. الكشاف، ج 4، ص402؛ الدرالمنثور، ج 7، ص 620 [3]. روحالبيان، ج 9،ص 165
اسم الکتاب : اعلام القرآن المؤلف : فرهنگ و معارف قرآن الجزء : 1 صفحة : 145