responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر؛ احمدى، محمد رضا    الجزء : 1  صفحة : 3

ب ـ مراقبتهاى زناشويى

اسـلام بـا ظـرافـت و دقت خاصى نسبت به مرحله قبل از انعقاد نطفه توجه نشان داده و رهنمودهاى دقـيـقـى در خـصـوص تـغـذيـه زن و شوهر قبل از آميزش ، زمان و مكان آميزش ، سخن گفتن ، نگاه كردن و حتى نيّت ، خيالات و حالات روحى زن و مرد در اين هنگام ارائه داده است .

گـفـتـن (بـسـم الله الرحمن الرحيم )، داشتن نيت پاك و الهى از جمله دستوراتى است كه در اين باره بدانها سفارش شده . در حديثى از پيامبر اكرم (ص ) آمده است :

(لا تـُجـامـِعِ امـْرَاءَتَكَ فى اَوَّلِ الشَّهْرِ وَ وَسَطِهِ وَ آخِرِهِ فَاءِنَّ الْجُنُونَ وَ الْجُزامَ وَ الْخَبَلَ يَسْرَعُ اِلَيْها وَ اِلى وَلَدِها)(2)

در اول ، وسـط و آخر ماه با همسر خود آميزش نكن ، زيرا ديوانگى ، جذام و نقص عضو عارض وى و فرزندش ‌ خواهد شد.

و نيز فرمود:

(لا تُجامِعِ امْرَاءَتَكَ بِشَهْوَةِ امْرَاءَةِ غَيْرِكَ)(3)

با همسر خود با (خيال ) شهوت زن ديگرى ، نزديكى نكن .

و يـا در جـاى ديـگـر از نـزديـكـى بـدون وضو با زن حامله نهى فرموده است ، چرا كه ممكن است فرزند حاصله سنگدل و خسيس گردد.(4)

از نـظـر عـلمـى نـيـز دخـالت نـشاط يا خمودگى زن و مرد در هنگام آميزش ، حالات روحى ايشان ، محيطى كه عمل آميزش در آن صورت مى گيرد (از نظر نور، رنگها، مناظر و صداهاى موجود در آن ) در تشكيل نطفه مورد تاءييد قرار گرفته است .(5)

ج ـ دوران جنينى

دوره انـعـقـاد نـطـفـه تـا زمـان تـولد، از مـهـمـتـريـن و حـسـاسـتـريـن دوره هـاى رشد است و تا حدّ قابل ملاحظه اى ساختمان روانى و جسمانى كودك در اين دوره پى ريزى مى شود. با توجه به ايـن اهـمـيـت و حـسـاسـيـت اسـت كه اسلام به موضوع تغذيه جنين از غذاى مادر و تاءثير غذاى زن باردار در رشد جنين توجه و عنايت خاصى از نظر تربيت نسبت به اين دوره نشان داده است . به عنوان نمونه ، امام صادق (ع ) مى فرمايد:

غـذاى جـنـيـن از آنچه مادرش مى خورد و مى آشامد، تاءمين مى شود. آهسته ، آهسته غذا را از مادر مى گيرد.)(6)

رسول خدا(ص ) مى فرمايد:

(بـه زن آبـسـتـن در آخـريـن ماههاى باردارى ، خرما بخورانيد، تا فرزندش بردبار و پاكيزه باشد.)(7)

عوامل مؤ ثر در رشد جنين

عوامل مختلفى به صورت مستقيم و غير مستقيم بر چگونگى رشد جنين تاءثير مى گذارد از جمله :

1 ـ وراثـت ـ آثـار عـامـل وراثـت و چـگـونـگـى انـتـقـال صـفـات جـسمانى و روانى و احيانا برخى بيماريهاى ارثى والدين به نوزاد قبلاً توضيح داده شده است .

2 ـ تغذيه مادر ـ با توجه به آن كه جنين مستقيما از شيره جان مادر تغذيه مى كند، تغذيه مادر از جـهـت كـيـفـى و كمى در تاءمين مواد لازم و ضرورى براى رشد جنين نقش اساسى و تعيين كننده خـواهـد داشت . بنابر اين اگر در اين دوره مادر دچار كمبود غذايى گردد و يا رژيم غذايى او با اخـتـلال مـواجـه شـود و در نـتـيـجـه مـواد و عناصر حياتى مورد نياز جنين به وى نرسد، با نقص جسمانى و اضطرابهاى شديد روانى مواجه گشته روند مطلوب رشد دچار وقفه و انحراف خواهد شد.

3 ـ وضـعـيـت جـسـمانى مادر ـ از عوامل مهم ديگرى كه بر رشد جنين تاءثير مى گذارد، سلامت يا بـيـمـارى مادر است كه به طور قطع سرنوشت جنين با آن گره خورده است . نوع و مدت بيمارى مـادر، نـحـوه مـعـالجـه و چـگـونـگـى مـصـرف داروهـا هـمـه و هـمـه در سـلامـت يـا بيمارى جنين نيز دخيل خواهد بود.

4 ـ وضـعـيـت روحـى و روانـى مـادر ـ بـر اسـاس تـحقيقات و تجارب علمى مسلّم ، غذاها، منظره ها، هـيـجـانـات ، اضـطرابها، ترسها، نگرانيها، خشم و كين ها، افكار و انديشه ها و تمايلات مادر، ايده آلها و آرمانهاى پست يا عالى او، هوسها و آرزوها، طرز برخورد وى با افراد و مشاهده آثار زشـت و زيـبـاى طـبـيـعـى در چـگـونـگـى رشـد و نـمـو جـنـيـن و شكل گيرى شخصيت و بنيانهاى اساسى ساختمان جسمى و روحى تاءثير مى گذارد.(8)

اسم الکتاب : تعليم و تربيت در اسلام المؤلف : الهامى نيا، على اصغر؛ احمدى، محمد رضا    الجزء : 1  صفحة : 3
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست