آنست كه اگر ممكن باشد بين تيمّم بنحو مذكور
و توليت غير، جمع كند، به اين كه شخص ديگر دست خود را به زمين بزند و پشت دست او
را مسح نمايد و چنانچه هر دو دست او قطع شده پيشانى خود را به زمين مسح كند و در
اين صورت نيز احوط توليت غير است اگر ممكن باشد به اين كه ديگرى دستهاى خود را به
زمين بزند و به پيشانى او مسح نمايد و در هر دو صورت اگر ذراع قطع نشده احتياط اين
است كه به ذراع هم تيمّم كند.
س 19
- شخصى پاى راستش تا زانو قطع شده، مسح كشيدنش به چه كيفيّت مىباشد.
ج
- مسح پاى قطع شده لازم نيست.
س 20
- اگر شخصى يك دست او شكسته و تا آرنج گچ گرفته شده و قابل حركت
نباشد يا اصلا يك دست ندارد، و نائب براى وضوء يا تيمّم پيدا نمىكند، تكليفش
چيست؟.
ج
- كسى كه يك دست ندارد به طورى كه از موضع شستن براى وضوء چيزى باقى
نمانده، صورت را با يك دست مىشويد، و خود دست موجود را زير شير آب مىگيرد از
آرنج تا سر انگشتان و با همان يك دست سر و پاها را مسح مىنمايد و اگر يكى از
دستها قطع نشده ولى به كلّى از كار افتاده و حركت ندارد بايد بنحو متعارف وضوء
بگيرد، و با كمك دست سالم با دست معيوب مسح نمايد و اگر ممكن نيست، با دست سالم سر
و پا را مسح كند.
س 21
- شخصى يك دست او قطع شده يا بسته است چگونه وضوء بگيرد؟ ارتماسى، يا
نايب بگيرد؟.
ج
- در صورتى كه از مرفق قطع شده و جز با شستن دست به ارتماس راه ديگرى
ندارد، چنانچه آن دست سالم را ارتماسا بعد از شستن صورت زير آب ببرد و بيرون
بياورد بقصد وضوء و با آن سر و پاهاى خود را مسح كند صحيح است و اشكال ندارد و در
صورت قدرت بر وضوء با كيفيّت مذكوره نيابت جائز نيست.
س 22
- شخصى يك دست دارد و مىخواهد تيمّم كند آيا با همان يك دست
مىتواند به دو طرف صورت دست بكشد يا خير؟.