- گر چه فرض، خيلى بعيد است چون در زير چادر نيز مىتوان وضو گرفت
لكن در فرض مزبور كه وضو و تيمّم هر دو ملازم با نظر اجنبى است نامحرم را از نگاه
كردن نهى كند و وضو بگيرد و بر فرض كه نهى اثر كند هر يك از وضو و تيمّم كه كمتر
مستلزم نگاه نامحرم باشد اختيار كند و اگر مقصود، نبودن چيزى است كه تيمّم به آن
صحيح است نامحرم را از نگاه كردن نهى كند و وضو بگيرد.
س 11
- در دهات، زنها لب جوى آب در مناظر نامحرم وضو مىگيرند آيا وضوى
آنها صحيح است؟.
ج
- در فرض سؤال، لازم است مراعات حفظ بدن از نامحرم بنمايند و لكن
وضوى آنها صحيح است.
س 12
- در مكانى كه زن اجنبيّه هست آيا بر مرد لازم است كه سر خود را به
پوشاند يا نه و در صورت لزوم، آيا موقع وضوء هم، پوشانيدن سر، لازم است يا نه و
اگر نپوشاند، وضوء اشكال پيدا مىكند يا خير؟.
ج
- بر مرد، پوشانيدن سر، از اجنبيّه واجب نيست و وضو، در اين حال
اشكال ندارد. بلى اگر مىداند كه اجنبيّه عمدا نظر مىكند، احتياط اين است كه در
صورت امكان، در غير آن محلّ، وضوء بگيرد ولى اگر وضوء گرفت، با عدم انحصار مكان،
وضويش صحيح است.
وضوء با كفش يا محمول غصبى و يا در مكان غصبى
س 13
- هر گاه محمول غصبى بفعل وضوئى متحرّك شود وضوء فاسد است يا نه و بر
فرض فساد بين حركت بالاصاله و يا بالعرض فرقى هست يا نه؟.
ج
- در صورتى كه افعال وضو مستلزم تصرّف در غصب باشد وضوء باطل است.
س 14
- هر گاه شخص عمدا در كفش غصبى وضو گرفت، چه صورت دارد؟.
ج
- اشكال ندارد.
س 15
- در شرط سوّم وضوء در توضيح فرمودهايد در صورت غصبى بودن محلّ
ريختن آب وضو اگر جاى ديگر نمىتواند وضو بگيرد وضو باطل و اگر