- فرمودهاند از جمله عيوب مجوّزه فسخ عقد نكاح براى زن اين است كه
زن بعد از عقد بفهمد كه بيضههاى شوهرش را قبل از عقد كشيده يا كوبيدهاند حال
بفرماييد چنانچه زوجه بعد از عقد بفهمد كه زوج او اصلا داراى بيضه نمىباشد آيا در
اين مورد هم زوجه اختيار فسخ دارد يا خير؟.
ج
- بلى در اين مورد نيز زوجه اختيار فسخ دارد.
س 105
- يكى از قوانينى كه از زمان رژيم منحوس طاغوت در دانشگاهها اجرا
مىشود اينست كه مدّت معيّنى جهت اتمام تحصيلات دانشگاهى در نظر گرفته شده مثلا
براى دوره ليسانس حدّ اكثر شش سال تعيين شده كه چنانچه دانشجو پس از شش سال موفّق
به اخذ مدرك نشد اخراج مىگردد، بفرماييد كه با توجّه به حديث شريف نبوى اطلبوا
العلم من المهد إلى اللّحد آيا طبق شرع مقدّس اسلام جايز است كسى را مجبور به
اتمام يك دوره تحصيلى در يك مدّت معيّن بنمايند؟ و اگر كسى قهرا و اجبارا به علّت
ناراحتىهاى خانوادگى و بيمارى گواهى شده به وسيله پزشك نتواند خود را با مدّت
زمان تعيين شده تطبيق دهد و علاقمند به فراگيرى علم و دانش نيز مىباشد، آيا شرعا
جايز است به حكم قانون مذكور از دانشگاه اخراج و از تحصيل علم و دانش محروم شود؟.
ج
- اين قرارداد براى محصّلين، مربوط به متصدّيان امور دانشگاه است، و
منافاتى با حديث شريف ندارد، و رعايت مقرّرات عرفيّه براى حفظ نظم در امور، و عدم
تضييع حقوق ديگران، خوبست و دانشجو مىتواند در محلّ ديگر تحصيل كند.
س 106
- شخصى يك زمين مورد نزاع دارد و مىداند كه اگر رشوه ندهد بحقّ خود
نمىرسد آيا مىتواند رشوه بدهد؟.
ج
- در صورتى كه انقاذ حقّ از غاصب موقوف بر دادن وجه باشد مىتواند
بدهد ولى آن وجه بر گيرنده حرام است.
س 107
- عدّهاى از مردم به منظور برطرف شدن گرفتاريها يا مثلا پيدا شدن گم
شده و مانند اينها به دعا نويس مراجعه مىكنند و از وى تقاضاى دعا يا فال يا سحر
مىكنند و او هم خبرهائى مىدهد كه گاهى درست از آب درمىآيد آيا مشروع است يا
خير؟.