چنانچه مقاطعه كار اوّل، در مورد كارى كه
اجاره كرده عملى انجام نداده باشد، اجاره دادن آن به دوّم، به كمتر از مال
الاجارهاى كه خود با صاحب كار، قرارداد نموده صحيح نيست.
س 99
- اين جانب به درب مغازهاى رفتم يك عدد گلابپاش در مغازه بود كه در
معرض فروش بود تا به آن دست زدم كه بررسى نمايم افتاد و شكست، كاسب اظهار مىدارد
كه اين گلابپاش نزد من براى فروش امانت بوده حالا بايد قيمت آن را كه 600 تومان
است بپردازى آيا چنين حقّى را دارد؟.
ج
- در فرض سؤال شخصى كه آن را شكسته ضامن است و بايد قيمت آن را
بپردازد.
س 100
- شخصى براى همسر خود انگشتر طلا مىخرد، بعنوان اندازه گيرى در دست
مىكند، آن مقدار دست كردن حرمت دارد يا نه؟.
ج
- در مورد سؤال، آن مقدار عيبى ندارد.
س 101
- ما هو مصداق الدّخول فى الدّنيا الّذى اذا فعله العالم ينبغى ان لا
يؤمن على دين العباد؟.
ج
- كلّ ما يوجب تقديم الدّنيا على الآخرة بحيث ينجرّ إلى ترك الواجب و
فعل المحرّم الموجب لخلاف العدالة.
س 102
- كسى كه در جائى خانه ساخته، در حالى كه در جوار خانه او كسان ديگرى
هم خانه دارند، مدّعى شده كه چراگاه مال من و مورد استفاده من است، شما حقّ نداريد
آيا چنين ادّعايى حقّ و به جا است يا خير؟.
ج
- در صورتى كه ملك شخصى كسى نباشد، و بيابان باشد نمىتواند مانع از
انتفاع ديگران از اهالى محلّ بشود.
س 103
- چراگاه و محلّ تهيّه آذوقه بلده معيّنه تا چه مقدار است، مشخّص
فرمائيد مثلا چراگاه بلده قم تا چه اندازه مىتواند باشد كه بقيّه قسمتها و نواحى،
مورد استفاده بلاد و قراء ديگر قرار گيرد.
ج
- در فرض سؤال، حريم بمقدار رفع احتياج محلّ است بنظر عرف، از چراگاه
و غير آن از ما يحتاج اهالى محلّ و در ما زاد بر احتياج خود محلّ، اهالى روستاى
همسايه مىتوانند منتفع شوند.