اگر مكه برود و بعد از برگشتن، زكاة را بدهد
مجزى از حجة الاسلام است يا نه و فرقى بين عالم به مسأله و جاهل به آن هست يا نه؟.
ج
- واجب است زكاة را بدهد و اگر زائد بر آن ندارد، مستطيع نيست و اين
حج مجزى از حجة الاسلام نيست. بلى اگر بمقدار زكاة داشته باشد و بعلاوه بمقدار
استطاعت هم داشته باشد مستطيع است و حج بر او واجب است و در اين صورت حج او مجزى
از حجة اسلام است اگر چه عصيانا زكاة را تاخير انداخته و فرقى بين عالم و جاهل
نيست.
س 38
- الرجل لم يكن مستطيعا و لكن قسم اللَّه له الوصول إلى بيت اللَّه
الحرام بصفة طعام الحاج و نوى ان ينوب عن احد ابويه بدون ان يوصى اليه بالنيابة و طاف
طواف النساء و لم يطفه لنفسه جاهلا متعمدا و لا يمكنه الحج مرة اخرى لعدم نفقه
الطريق كما لا يخفى على سماحتكم فى هذا الوقت من اجرة الطائرة و لا يتمكن من طريق
آخر فهل يجوز له ان يستنيب من يطوف طواف النساء نيابة عنه؟.
ج
- يجب على النائب ان يطوف النساء عن المنوب عنه و لا يصح ان ينوبه
لنفسه فعلى هذا، لا اشكال فى صحة طوافه نيابة عن احد ابويه فى الفرض و لا يجب عليه
طواف النساء لنفسه. نعم فى المسألة اشكال آخر من جهة انّه اذا كان متمكنا من شراء
الهدى و لا يختل امر معاشه بعد الرجوع من الحج بذلك، حصلت له الاستطاعة، و كان
الواجب عليه الحج لنفسه، و حيث لم يأت به وجبت عليه حجة الاسلام و لو متسكعا.
س 39
- بنده كه يكى از دبيران آموزش و پرورش تهران هستم در سال گذشته در
اثر اضافه كارى كه يك جا دريافت نمودم پولم به اندازه سفر حج رسيد و من تصميم به
ثبت نام گرفتم و تمام مدارك را حاضر كردم ولى در موقع ثبت نام گفتند بايد حتما برگ
خاتمه خدمت داشته باشى و چون من در آن موقع، خدمت سربازى را در وزارت آموزش و
پرورش و محل كارم مىگذراندم از ثبت نام من جلوگيرى بعمل آمد حال در خرداد ماه
امسال- 1355- سربازى من تمام مىشود، در اين صورت آيا در سال گذشته، واجب الحج
بودهام يا نه؟ در صورتى كه در آن موقع، تازه متأهل شده بودم و با پدرم زندگى
مىكردم و خانه جداگانه نداشتم و بعد