نمايد و خمس ما زاد تا آن موقع را نيز بدهد
و از آن موقع به بعد برداشت محصول را سر سال قرار بدهد.
س 318
- اگر عين را كه براى انتفاع، نگاهدارى شده، براى هر منفعتى از آن،
اوّل حصول آن را سال قرار بدهند مثلا براى بچّه گوسفند وقت زاييدن و براى پشم آن
وقت پشم چيدن و جهت شيرش وقت دوشيدن را سال قرار بدهند صحيح است يا نه؟.
ج
- مانعى ندارد ولى ضرر هر يك را به نفع ديگرى نمىتواند جبران كند.
س 319
- شخصى گوسفندى دارد كه خمس ندارد مىخواهد بچّه او را نگهدارد آيا
ابتداى سال بچّه، همان وقت تولّد اوست يا بعد از گذشت سال او؟ و آيا هر سال، خمس
دارد يا اين كه يك خمس، در انتهاى ترقّى، كفايت مىكند؟.
ج
- اوّل سال بچّه، اوّل تولّد آن است و در آخر سال، بايد حساب نموده
خمس آن را بدهد و در سنوات بعد نيز خمس نماء متّصل را در آخر بدهد.
س 320
- كسى كه تا حال، حساب سال، نداشته مقدارى گندم يا پنبه يا غير اينها
از اجناس، در انبار دارد كه هم از اين اجناس موجوده، صرف مخارج سال خود مىكند و
هم مقدارى را به فروش رسانده و بكارهاى ديگرش مىرساند چگونه بايد حساب اين اجناس
را از لحاظ خمس بنمايد؟.
ج
- اگر از موقع استفاده اجناس مذكوره، يك سال نگذشته خمس بر او واجب
نيست. بلى اگر بذر آنها غير مخمّس باشد بايد خمس بذر را بدهد.
س 321
- در توضيح المسائل در بعضى از فتاوى است كه (كسى كه از اوّل تكليف،
خمس نداده اگر از منافع كسب، چيزى كه به آن احتياج ندارد خريده و يك سال از خريد
آن گذشته بايد خمس آن را بدهد) حال آيا از وقت خريد بايد حساب كند كه يك سال گذشته
باشد يا از وقت حصول فائده؟.
ج
- از وقت حصول فائده. بلى اگر حصول فائده تدريجى باشد بايد از وقت
شروع به كسب يك سال بگذرد.
س 322
- شخص زارع، مبدأ سنه خمس او اوّل شهريور ماه هر سال است كه وقت حصول
فائده مىباشد و هر سال، همان موقع، خمس خود را اداء مىنمايد