باشد كه عين آن از بين رفته است در هر سال
كه اداء كند جزء مؤنه آن سال محسوب مىشود.
س 207
- شخصى پولى را به اقساط طويل المدّه قرض مىكند و به مكّه معظّمه
مشرّف مىشود آيا در موقع اداء دين بايد خمس آن را بدهد يا نه؟.
ج
- در فرض سؤال، هر مقدار از اقساط را در هر سال مىپردازد جزء مخارج
همان سال است و خمس ندارد ولى اگر پولى را كه قرض كرده مصرف نكند تا سال بر آن
بگذرد و بدهى را از عوائد، بپردازد خمس به آن تعلّق مىگيرد.
مهريّه زن جزء مؤنه سال پرداخت است
س 208
- كسى كه مىخواهد خمس بدهد آيا لازم است اوّل، مهريّه عيال خود را
بدهد بعدا خمس باقى مانده را اداء نمايد يا بايد خمس مال خود را بدهد و بعد مهريّه
عيالش را بپردازد؟.
ج
- تا زمانى كه مهريّه را رد نكرده بايد خمس ربح زائد بر مؤنه سال را
بدهد بلى اگر در بين سال ربح، مهريّه را ردّ كرد خمس آن ربح كه به ازاء مهريّه،
داده واجب نيست.
س 209
- شخصى كه مىخواهد براى اداء خمس، سال قرار بدهد مهريّه همسر خود
را كه عند المطالبه بايد بپردازد و هنوز پرداخت نكرده مىتواند جزء قرض، حساب كند
و وجوه آن را ندهد و با همان پول، كاسبى نمايد يا نه و اگر حيله كند و مهريّه را
به او بدهد و او به شوهرش ردّ نمايد و بگويد شما جهت امرار معاش با آن كاسبى
نماييد آيا اين حيله، صورت شرع دارد كه خمس آن را ندهد يا نه؟.
ج
- مهريّه را اگر در بين سال، نداده نمىتواند جزء قرض، حساب نمايد و
بايد خمس تمام منافع را بدهد و اگر قبل از استقرار خمس ربح، مهريّه را رد كند و
بعد آن را قرض نمايد و با آن كسب كند خمس آن مقدار، لازم نيست.
س 210
- شخصى مهريّه زنش را مىدهد زن قبول نمىكند و مىگويد در ذمّهات
باشد عند المطالبه، اداء كن آيا اين مرد، مىتواند در وقت خمس دادن، مهريّه در
ذمّه را جزء مؤنه، حساب كند يا نه؟.
ج
- نمىتواند محسوب بدارد و در هر سال كه پرداخت كرد جزء مؤنه آن